Twijfel je nog over de aanschaf van de nieuwe Harry Potter-game: Hogwarts Legacy? Dat hoeft niet meer, kopen dat spel! De langverwachte Wizzarding World open-wereld RPG-game doet wat die moet doen. Het brengt de magie van de Harry Potter-franchise na het beeldscherm van de gamer. Lees hier alles over onze ervaring in deze Hogwarts Legacy review.

De afgelopen jaren hebben de makers van Hogwarts Legacy er alles aan gedaan om gamers en Harry Potter-fans op te hypen. Dat lukte aardig door alle trailers en gameplay-beelden. Nu is de game eindelijk beschikbaar om te spelen. We gaan niet voor je liegen, tijdens het spelen liepen we tegen een paar imperfecties aan. Om deze reden mocht de game wat ons betreft nog iets langer in ontwikkeling blijven, maar gelukkig onderbreekt dit de magische ervaring niet te veel.

Hogwarts Legacy review

In Hogwarts Legacy speel je als een vijfdejaars student. Wat maakt jouw personage, die je volledig zelf kan pimpen (huidskleur, littekens, haar), nou zo uniek? Je begint als vijfdejaars pas aan je eerste jaar op Zweinstein. Je mag jezelf dan ook een laatbloeier noemen. Naja, liever laat dan nooit. De game begint meteen met een spannende missie, die de rest van het verhaal vormgeeft. Zonder al te veel te verklappen, de tovenaar of heks die jij maakt, beschikt over de kracht om ‘oude magie’ te zien en te gebruiken.

Het spel is op zijn allersterkst als je je laat leiden door het verhaal dat de game voor je heeft uitgestippeld. Door het spelen van de side-missies en hoofdmissies heb je het gevoel alsof je de hoofdrol speelt in je eigen fantasy-thriller film. Ook hebben jouw keuzes invloed op je voortgang in het spel en de interactie met andere personages. Ook kies je jouw eigen huis. We raden Slytherin aan, maar luister vooral naar je eigen hart.

Visueel meesterwerk

Fans zullen smullen van de visuele capaciteiten van de game. Zweinstein is tot in de details nagebouwd, zelfs de schilderijen bewegen en praten. De rest van de wereld zit vol wonderlijke verassingen, die je te voet of ter bezem kan ontdekken. Je kunt zelfs vliegen op één van de vele magische fabeldieren. Neem even een adempauze van alle missies en ga op ontdekking uit. Je kan uren rondlopen in de geschetste wereld en je geen seconde vervelen.

Doormiddel van de Revelio-spreuk, die geheime verzamelobjecten laat verschijnen, is elk hoekje in de open-wereld van de game interessant. Zo sta je na een uur rondwandelen in één keer naast de Goblet of Fire of zie je een hippogriff over je heen vliegen. Dit alles wordt ook nog eens versterkt door die magische Harry Potter-soundtrack. De game is een absoluut lust voor de zintuigen.

Niet altijd even soepel

Dat de game de speler een magische ervaring biedt, kunnen we beamen. Toch zijn er wel wat schoonheidsfoutjes te vinden. Tijdens de cut-scenes verspringt het lichtframe continu. In het ene shot is deze fel en in een ander shot donker. Dit leidt een beetje af, maar goed, we vergeven het de makers. Ook moeten sommige delen van de map (vooral binnen Zweinstein) soms nog laden tijdens het rondrennen, wat met vlagen goed zichtbaar is.

Tot slot is de gameplay best lastig. Het vechten en spreukensysteem is vrij ingewikkeld en hier moet je echt aan wennen. Je kunt het zelfs een beetje als een button-smasher zien. Je bent als een gek op die knoppen aan het rammen en dan gaat het ook nog mis. Met pijn in ons hart moeten we dan ook toegeven dat er al meerdere wand-battles zijn verloren. De gameplay is bijvoorbeeld, bij lange na, niet zo soepel als in God of War: Ragnarok.

Verder willen we ook niet te veel mierenneuken. De game is fantastisch en elke Harry Potter-fan kan zich honderden uren vermaken tijdens het spelen, daar draait het uiteindelijk ook om.

P.S.

Je kunt katten aaien, wat wil je nog meer?!