Het is waarschijnlijk onmogelijk om de Pokémon-fans ooit helemaal tevreden te stellen met nieuwe monstertjes. Laten we eerlijk zijn: er kan maar weinig tippen aan de Charizards en de Pikachu’s van deze wereld – de OG’s. Dat is niet de schuld van de makers, want de lat ligt erg hoog. Al helpt het niet om een soort AliExpress-Donald Duck aan te smeren als starter, zoals bij de nieuwe Pokémon Scarlet voor de Nintendo Switch het geval is. Hoe je zelfs de nineties kids wel tevreden kunt houden, is door het spel zelf de veranderingen te geven. En daar is Nintendo de laatste tijd flink mee bezig.

Het begon met wat graphics-upgrades voor de eerste Switch-games. De remakes zagen er al een stuk beter uit en bij Pokémon Legends: Arceus gooiden ze het recept van de gameplay rigoureus om. Ineens waren de gyms weg en kon je zonder tussenkomst van je eigen beestjes de Pokémon vangen. De nadruk lag hier vooral op het vullen van de Pokédex en minder op het battelen. Het hele spel was min of meer de safari van de oudere games.

Hoe zit dat met Pokémon Scarlet?

De nieuwste Pokémon Scarlet schroeft de veranderingen iets terug. Je moet wat minder eindeloos struinen om de Pokédex te vullen, de gyms zijn terug en de graphics zijn wat kleurrijker en levendiger. Daartegenover staat wel dat je soms wat haperingen hebt, maar dat terzijde.

De wilde Pokémon lopen wederom los rond en springen dus niet op willekeurige momenten uit het gras, maar je moet dit keer wel eerst knokken voordat je eentje kunt vangen. Opvallend: In tegenstelling tot de eerdere games kun je niet bij elk huisje naar binnen en niet iedereen op straat heeft iets tegen je te zeggen. Kleinigheidje.

De nieuwe Pokémon is dus een mooie mix van Arceus en de vertrouwde games. Dus wel een grote open wereld waar de monstertjes vrij rond lopen om een gevecht mee aan te knopen, maar wel de ouderwetse verloop van het spel. Oh, en fans van het eerste uur kunnen de variaties op bekende beestjes wel waarderen, zoals een Wiglet; een soort water-Diglet. Weer een mooie aanvulling op de collectie.