Nu we met z’n allen meer tijd thuis doorbrengen lijkt gamen populairder dan ooit. Niet alleen het spelen, maar ook het streamen begint – zelfs in Nederland – een serieuze business te worden. Als je zo’n nieuwe carrière overweegt is een goede microfoon het eerste item dat je nodig hebt. Blue is wat dat betreft het neusje van de zalm en nu komt de microfoonfabrikant met een speciale Blue Yeti X World of Warcraft Edition samen met Blizzard Entertainment.

World of Warcraft

Het is al ruim vijftien jaar lang een van de populairste games aller tijden, World of Warcraft. Ook al heeft het niet altijd een goed imago, mede dankzij de bekende South Park-aflevering. Toch staat het steevast in de bovenste regionen op Twitch. Een bewijs dat – hoe vaak mensen het ook blijven zeggen – de game nog steeds niet dood is. Zelfs het uitstellen van de nieuwe uitbreiding Shadowlands lijkt niet af te doen aan de populariteit. Niet gek dus dat Blizzard Entertainment de handen ineenslaat met Blue. Aangezien reguliere Yeti X bekendstaat als een van de beste professionele USB microfoons.

De nieuwe Blue Yeti X World of Warcraft Edition beschikt nog steeds over alle features van het reguliere model, maar heeft een flinke lading extra’s gekregen. Denk aan specifieke effecten waarmee je je stem kunt vervormen tot karakters uit de game (demonen, orcs, goblins, etc.) en gebruik kunt maken van honderden samples uit zowel de oudere uitbreidingen van World of Warcraft, als Shadowlands. Functionaliteiten die een extra dimensie kunnen toevoegen aan streams en YouTube-video’s. Of in ieder geval flink wat tijd schelen in de edit. Wat dat betreft is het ook echt een microfoon die is gericht op een professionelere markt, want je vrienden worden het naar verloop van tijd wel zat. We spreken uit ervaring.

Blue Yeti X review

JFK kreeg een exemplaar thuisgestuurd om te testen. Eerlijk is eerlijk, dat was een momentje als liefhebbers van de bekende game. Het installeren is simpel, een paar drukken op de knop en je bent klaar. Daarna is het – met behulp van een aantal vrienden op Discord – zaak om hem goed af te stellen. Dat bleek nog wel een probleem, want de microfoon is zeer gevoelig. Nu was dat op zich geen probleem, want het zorgt voor fenomenaal geluid, maar wel als je met twee personen in dezelfde ruimte zit. Hoe lang we ook hebben zitten schuiven aan de tientallen schakelaars, er bleef een echo hoorbaar. Jammer, want voor de rest werkt het optimaal. Zeker als we daadwerkelijk een streamer waren geweest en de honderden samples een serieus nut hadden kunnen geven. Want hoe leuk het ook is om er zelf naar te luisteren, in je eentje is er na verloop van tijd gewoon niet heel veel meer aan. Ben je een streamer of podcaster, dan is deze Blue Yeti X World of Warcraft Edition perfect. Zo niet, dan is het misschien niets voor jou.

Naast de ‘standaard’ streamer functie kan je de microfoon trouwens ook op andere manieren instellen zodat je een interview kunt opnemen, podcast of bijvoorbeeld ASMR. Iedereen zijn ding natuurlijk. Wat dat betreft een prima investering als je daadwerkelijk een nieuwe online carrière ambieert. De adviesprijs voor de Yeti X World of Warcraft Edition is 199,99 dollar, omgerekend is dat zo’n 170 euro, en is vanaf oktober 2020 verkrijgbaar.