Het is een van de meest succesvolle reeksen op het gebied van games: Call of Duty. De liefhebbers hebben waarschijnlijk al een flinke stapel in de kast liggen en dit keer strijkt het circus neer in de jaren tachtig. Middenin het heetst van de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Het perfecte toneel voor een flink potje – strategisch – schieten. JFK mocht Call of Duty Black Ops: Cold War uitproberen op pc.

Campaign

Laten we beginnen bij de campaign, want Call of Duty Black Ops: Cold War bestaat uit een flink aantal speelvormen. Het verhaal speelt zich af in de jaren tachtig met Ronald Reagan als president van de Verenigde Staten, typische kleding en niet te vergeten een heerlijke soundtrack. De campaign begint dichtbij huis in Amsterdam, waar je vanuit een bruine kroeg over de daken moet rennen om de bad guy te onderscheppen. Het verhaal laat je sluipen door Oost-Berlijn om de Stasi te ontwijken, een helikopter vliegen over het slagveld in Vietnam en infiltreren in een basis diep in de Sovjet-Unie. Oftewel, de Koude Oorlog zit er lekker in. Zoals we gewend zijn springt het een beetje van de hak op de tak als een echte actiefilm, maar dan wel eentje waar jij in meespeelt met precies de juiste combinatie van stealth en heftige gevechten.

Multiplayer

Het is even wennen als je een jaar lang fanatiek Call of Duty: Modern Warfare of Warzone hebt gespeeld. De gevechten lijken allemaal iets filmischer in elkaar te zitten. Bijvoorbeeld door de soft focus als objecten dichtbij je in de buurt zijn. Het voelt op een of andere manier ook minder soepel dan we gewend zijn. Er zijn een aantal multiplayer-modi en maps bijgekomen die nogal verschillen qua vermaak. Waarschijnlijk is het persoonlijke voorkeur, want persoonlijk zijn we erg fan van Fireteam Dirty Bomb, maar het wordt soms ook gezien als te nogal chaotisch. Ook voertuigen vormen in meerdere maps een belangrijker onderdeel, wat ook weer afhankelijk is van smaak of je daar fan van bent of niet.

Call of Duty: Black Ops: Cold War

Zombies

Een vast onderdeel van de Call of Duty: Black Ops-games zijn de zombies. Ook dit keer is er weer een deel van het spel volledig geënt op het neerknallen van hordes die je maar blijven achtervolgen. Helaas bleven we maar problemen ondervinden met de connectie in deze game-modus, maar de eerste paar minuten die we meerdere keren hebben geprobeerd waren zeer vermakelijk. Helaas kunnen we er verder weinig zinnigs over zeggen. Behalve dan dat we hopen dat de problemen – die in andere modi uitbleven – snel opgelost worden.

Als we heel eerlijk zijn hadden we iets meer verwachten. Het afgelopen jaar hebben zowel de multiplayer-modus van Call of Duty: Modern Warfare als Warzone ons flink wat uren beziggehouden tijdens de lockdown. We kunnen de vinger er niet exact op leggen waarom, maar Call of Duty Black Ops: Cold War weet ons toch minder te boeien. De campaign is leuk, ook omdat je ‘m meerdere keren kunt spelen. Maar een beetje prijzig als je het alleen daarvoor moet aanschaffen. Gelukkig is het eerste seizoen in aantocht met nieuwe operators en maps. Dus wie weet dat we het over een paar maanden of weken moeten heroverwegen, maar voor nu is het helaas (nog) niet onze favoriete game van dit moment.