‘Duurt lang’ was nooit eerder zó van toepassing als tijdens het wachten op het vervolg op Star Wars Jedi: Fallen Order. Maar goed, de opvolger van die game had dan ook grote schoenen om te vullen. Fallen Order was immers misschien wel de beste Star Wars-game ooit. Nu is Star Wars Jedi: Survivor hier en we kunnen je geruststellen: hij is minstens zo goed, misschien wel nóg beter.

In de game kruip je wederom in de huid van Fallen Order-held Cal Kestis. De jongen die de uitroeiing van de Jedi wist te overleven, zich lang schuilhield, maar nu toch zijn forcegevoeligheid heeft omarmd. Het team dat hij in Fallen Order verzamelde, is in Survivor uit elkaar gevallen. Gelukkig is BD-1, je trouwe robotische metgezet, wél van de partij.

Verhaallijn Star Wars Jedi: Survivor

Over de verhaallijn gaan we niet teveel verklappen, behalve dat je gedurende de loop van de game een belangrijk Jedi-geheim ontrafelt. In een uurtje of twintig ben je door de verhaallijn heen, als je alle zijmissies links laat liggen. Het verhaal is lekker emotioneel geladen, te begrijpen voor iedereen maar ook een feest van herkenning voor de diehard-fan. Een knappe prestatie van de ontwikkelaars.

In Survivor draait het uiteraard vooral om het verslaan van tegenstanders. Het liefst met je lightsaber en dan uiteraard op een zo cool mogelijke manier. Denk aan: vechten met een enkele lightsaber, met een dubbele of zelfs met twee enkele sabers. Een feestje voor je inner General Grievous.

Lekker potje vechten

Tijdens het vechten is het zaak om zowel aan te vallen, als te verdedigen en ondertussen de force zo slim mogelijk te gebruiken. Voelde dit in Fallen Order soms nog wat stroef, in Star Wars Jedi: Survivor loopt dit heerlijk soepel. Als je het eerste deel hebt gespeeld, gebruik je in no-time al je vaardigheden alsof je nooit bent gestopt ze te gebruiken.

Daarover gesproken: het is echt heel fijn en verfrissend om van meet af verder te kunnen met Cal. In Fallen Order leer je een keur aan vaardigheden. En in menig vervolggame ben je die vaardigheden vervolgens weer kwijt. In Survivor niet. Alles wat je hebt verzameld aan basisskills, heb je nog steeds. En dat voelt, als je de controls weer onder de knie hebt, toch als een vliegende start.

Snelle reiziger

Echt veel planeten zijn er niet, maar de planeten die er zijn, kun je naar hartenlust verkennen. Verwacht veel oog voor detail, geinige puzzeltjes en zijmissies en – we moeten eerlijk zijn – niet erg boeiende beloningen als je die puzzels oplost. Veel verder dan een sikje voor Cal, een nieuw uiterlijk voor je lightsaber of een lik verf voor BD-1 gaat het niet.

Een grote vooruitgang is de mogelijkheid om te reizen tussen vrijgespeelde meditatiepunten. In Fallen Order bewandelde je keer op keer dezelfde routes om weer een nieuw deel van het verhaal vrij te spelen. Nu kun je snelreizen tussen savepoints en dat scheelt veel tijd.

Zijn er verder nog minpunten?

Ja, die zijn er. De geoefende gamer zal Survivor hier en daar wat aan de makkelijke kant vinden, zeker als je je focust op het verhaal zelf. De skilltree – de manier om je vaardigheden uit te bouwen – voegt niet per se heel veel toe en kost vooral tijd om uit te vogelen en je kunt niet tussen meer dan twee ‘stances’ – bijvoorbeeld in je ene hand een lightsaber en in je andere een blaster óf een dubbele lightsaber – switchen.

Maar om eerlijk te zijn vallen de minpunten in het niet bij het plezier dat je gaat beleven aan het verhaal en het verkennen van alle werelden. En het met de force over een randje duwen van Stormtroopers. Als je goed luistert, hoor je misschien zelfs wel een Wilhelm-scream als er eentje te pletter valt.

Zoals gezegd: als je rechtlijnig het verhaal volgt, dan ben je na twintig mooie uren klaar. Ga je voor de 100 procent-score, dan kun je rustig 40-50 uur steken in de game. In alle opzichten is Star Wars Jedi: Survivor beter dan Fallen Order. Mooier, sneller, gevarieerder, beter uitgewerkt. Wij krijgen er echt geen genoeg van. En hopen nú al op deel drie.