Als je de eerste stappen zet richting een slim huis, begin je meestal met slimme verlichting. Het is dan heel verleidelijk om, als je toch bezig bent, overal gekleurde lampen in te draaien. Neem van ons aan: dit ben je heel snel zat. Binnen de kortste keren gebruik je de kleurenfunctie van de lamp boven je eettafel of zithoek echt nooit meer.

Wil je toch een beetje kleur en sfeer creëren, kijk dan liever naar een ledstrip. Zo’n strip plak je in de meeste gevallen op een plek waar je ‘m niet ziet, zodat alleen het licht van de ledjes zichtbaar is. We kregen de vraag van Lifx of we hun ‘Z’ wilden testen. Heb je nog nooit van Lifx gehoord? Het is een relatief nieuwe speler op de Nederlandse markt, vorig jaar kwamen ze met hun eerste tien soorten lampen naar hier.

Lifx Z Starterkit
De fluit waarmee de strip uit zijn mandje komt is niet bijgeleverd

Waarom moet je Lifx en de Lifx Z overwegen? Het grote voordeel tegenover bijvoorbeeld Philips Hue is dat de producten op wifi werken. Dit houdt in dat je geen centraal kastje (een hub) nodig hebt dat alles aanstuurt. Je plugt de Lifx Z in het stopcontact, installeert de app en je kunt beginnen met sfeer maken. Het voordeel is daarbij ook het nadeel: je wilt niet teveel apparaten op je wifinetwerk hangen en de signaalsterkte moet goed zijn.

Je betaalt bijna 90 euro voor de starterkit van 2 meter, die je vervolgens kunt uitbreiden per 1 meter voor 30 euro. Iets aan de prijzige kant, wellicht, maar je krijgt wel iets meer dan een loze ledstrip. De strip bestaat namelijk uit meerdere zones die elk een eigen kleur kunnen aannemen. Combineer dit met de scènes in de app en je kunt een unieke ambiance scheppen. Bijvoorbeeld lichtblauw met oranje om een zonsondergang te simuleren.

Lifx Z strip in de keuken
Het aanrecht is aan

De montage is simpel, achter de Lifx Z zit een plakstrip waardoor je ‘m gewoon op de muur of waar dan ook kun plakken. De strip is flexibel naar voren en naar achteren, maar niet naar links en naar rechts. Je kunt hem dus wel óp een kast plakken en via de zijkanten naar beneden laten lopen, maar achterop de kast en dan naar beneden, dat lukt niet. Op de achterzijde van een bed bijvoorbeeld, dat is wat lastig. Wat latjes van de gamma van paar euro bieden uitkomst. Of je past de onderstaande truc toe.

Een bocht maken met de Lifx Z

Nog leuker wordt de Lifx Z, al is dit voornamelijk iets voor feesten en partijen, als je de effecten van de strip aanzet. Je kunt de kleuren bijvoorbeeld van link naar rechts laten gaan als een lichtkrant. Of je simuleert een knisperend haardvuurtje met diverse warme tinten die flikkeren. Of je laat de strip random in kleuren faden. Je kunt in ieder geval voor elk moment een gepaste setting creëren. De Lifx Z kun je trouwens via de app bedienen of via Apple Homekit en Google Home, ook handig.

Lifx App iPhone
Wat led je?

Nadelen? Een paar. Omdat de strip werkt op wifi, moet je zorgen dat het kastje binnen bereik is van je router. De strip reageerde soms wat traag en in enkele gevallen helemaal niet en dat terwijl de telefoon wel prima bereik had. Ook zoemt het kastje dat je in het stopcontact doet lichtelijk als je de strip op volle lichtsterkte zet, maar dan zijn we aan het muggenziften.