We zijn al tijden fan van ouderwetse detectives. Maar hoewel we een moordmysterie leuk vinden om naar te kijken, geniet een hands-on aanpak onze voorkeur. Dus toen we na games als LA Noire en de Batman Arkham-serie te horen kregen dat we met Blacksad een nieuwe noir detectivegame zouden krijgen, stonden we te trappelen! Terecht? Ja en nee. We leggen uit waarom.

New York, jaren 50

Op het eerste oog zal je de setting van de game wel herkennen uit talloze films. New York in de jaren 50. Toch is dit zeker niet de stad die je gewend bent. Laten we beginnen met het feit dat er geen mensen bestaan. Alle personages zijn antropomorfische dieren. De hoofdpersoon, John Blacksad, is bijvoorbeeld een kat. Een flink gespierde kat, dat dan weer wel. Blacksad is een detective en de protagonist van dit verhaal. Het doel is om er achter komen wat er met bokstrainer Joe Dunn gebeurd is. Hij is dood, maar of het moord of zelfmoord is, dat moet nog maar blijken. Niets is wat het lijkt. So far, so noir.

Aan de sfeer zal het niet liggen

Met de sfeer in het spel zit het wel snor. We krijgen al gauw een beetje een Chinatown-vibe door. De hese stem van John Blacksad klinkt als de standaard verteller van een noir verhaal. Op een goede manier dan. Regen, donkere steegjes, twijfelachtige restaurants – alles komt langs. Als je een noir bingo zou spelen zou je hier binnen de kortste keren de prijs gewonnen hebben.

De origine van Blacksad

Het verhaal van de katachtige detective komt niet zomaar uit de lucht vallen. Blacksad: Under the Skin is gebaseerd op een Spaanse stripboekenreeks die, hoe kan het ook anders, ook de naam Blacksad draagt. Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido zijn verantwoordelijk voor de verhalen waarvan er sinds het jaar 2000 vijf van zijn verschenen. De game speelt zich af tussen boek twee en drie van de reeks. Dus als je na het spelen nog niet genoeg hebt van de katachtige detective, dan kan je direct door met de boeken.

Blacksad keuze

Het heikele punt van Blacksad is de besturing. Je loopt vaker niet, dan wel de juiste richting op en ook het goed mikken op objecten om te onderzoeken werkt niet heel lekker. Het is geen Arkham Detective Mode. Gelukkig wordt dit vrij essentiële gebrek wel goedgemaakt door het verhaal en de sfeer. In dat opzicht komt dit spel goed overeen met de Telltale. The Wolf Among Us en de Batman-serie zijn onze persoonlijke favorieten. Hoe langer je het spel speelt, hoe lastiger het is om het weg te leggen. Je wordt compleet deze versie van The Big Apple ingezogen. Het verhaal van Blacksad laat jou niet zomaar los. Al met al dus zeker een game die je moet spelen als je houdt van New York, de jaren 50, detectives en dieren. Zorg wel dat je een flinke dosis geduld meeneemt, je zult het met deze besturing nodig hebben.

Trailer Blacksad: Under the Skin

(Beeld: Pendulo Studios)