Untitled Goose Game (ja, dat is dus echt de naam) is typisch zo’n game waar je een klein fragment van ziet en denkt ‘dat moet ik spelen’. Een gans die het leven zuur maakt van nietsvermoedende dorpelingen, hoe kan dat niet leuk zijn? Dus dat deden we. Het spel is er voor diverse consoles en door de cartooneske graphics ziet de game er op elk platform ongeveer hetzelfde uit. Voor deze review gaan wij voor het spel op de Nintendo Switch.

Laat je innerlijke Satan vrij

Het doel van Untitled Goose Game is om chaos te scheppen in een klein Engels dorpje. Het wordt nergens zodanig gezegd, maar wij sluiten niet uit dat de gans die je speelt een wedergeboorte is van Satan zelf. De controls zijn simpel; je kunt iets beetpakken, je vleugels spreiden, bukken en gakken (je weet wel dat, geluid dat ze maken). Simpel dus, maar meer dan genoeg om het rustige leven in dit onschuldige dorpje op z’n kop te zetten.

Een voorbeeldje: een van de eerste dingen die je moet doen in het spel, is de tuinman nat maken. Je kunt heel simpel wachten totdat hij in de buurt van de sprinkler staat en de kraan aanzetten, of je steelt zijn sleutels en loopt ermee het water in. Hij zal geen keuze hebben en je moeten achtervolgen en een nat pak te halen. De opdrachten worden steeds wat cryptischer, dus je moet zelf uitvogelen (hèh) hoe je de taak succesvol volbrengt.

De game is humoristisch en bovendien uitdagend genoeg om leuk te blijven. Maar het is geen het is geen spel dat je de ganse dag (hah!) moet spelen, want dan ben je er net te snel doorheen. Of tenminste, dan heb je de volledige kaart verkend en alle hoofddoelen gepakt. Daarna kun je nog extra doelen halen om de game-tijd te verlengen, maar wel met de bekende slachtoffers. Maar misschien nog leuker: je kunt het spel ook met z’n tweeën op één scherm spelen. Met een spel als Untitled Goose Game is dat uiteraard hilarisch om te doen.

Speel het dus met mate, of met maten. Hoe dan ook is Untitled Goose Game een uniek spel met een goede dosis humor en voor elke speler een goede aanvulling tot de collectie. We hopen dat er snel DLC of een tweede deel komt. Oh, en als je de mogelijkheid hebt, ga dan voor de fysieke game waarbij je een geprinte kaart krijgt – die komt sowieso van pas. Je vindt de game op PC, Mac, Nintendo Switch, PlayStation en Xbox.

Trailer Untitled Goose Game