Nostalgie is in. Dat blijkt maar weer met alle oudere games die vanonder het stof vandaan worden gehaald. Trackmania is weer helemaal terug van weggeweest. Het is een remake van een spel dat je misschien al wel kent, namelijk Trackmania Nations uit 2006. Destijds was het een van de meest laagdrempelige racegames die ook nog eens zeer vermakelijk was. Genoeg reden om het zoveel jaar later nog een keertje te proberen.

Het gaat dus om een remake, maar laten we Trackmania eerst eens proberen uit te leggen voor de mensen die het nog niet kennen. Want het is echt een unieke racegame. Als we het moeten vergelijken met iets, dan zouden we het Rocket League noemen, maar dan zonder doelpunten. Denk aan wat er zou gebeuren als Mario Kart en Stunts samen een kindje maakten. Of wat misschien nog wel het meest in de buurt komt: de races uit GTA Online. Klinkt misschien nog steeds wat vaag, maar als je het gaat spelen snap je precies wat we bedoelen.

Circuit voert boventoon

Bij Trackmania gaat het namelijk niet zo zeer om de auto’s, maar om de circuits. Natuurlijk moet je nog steeds het snelst van A naar B komen, maar niet zoals je het gewend bent. Er zijn sprongen, loopings, allerlei soorten ondergronden en obstakels. Maak je een foutje, dan druk je op backspace om terug naar de finish gezet te worden. Het gaat namelijk niet om wie het snelst bij de finish is, maar wie binnen de tijd de snelste ronde kan neerzetten.

Daarbij zijn de power-ups in sommige gevallen meer power-downs. Rij over een bepaald stuk asfalt en de motor valt uit. Je moet dan precies uitrollen tot het volgende deel, waar de motor weer aanspringt. Of je mag niet meer sturen, waardoor je de auto heel precies moet positioneren. Gelukkig zitten deze speciale power-downs niet in elke baan, want soms zijn ze ronduit frustrerend. Nooit frustrerend zijn de controls, want de game kent maar zes knoppen voor de besturing: links, rechts, gas, rem, reset en restart. Het spel laat zich heel gemakkelijk met de pijltjestoetsen spelen, wat bijdraagt aan de laagdrempeligheid. Verder is het spel grafisch niet heel bijzonder en is het haast op elke laptop of pc wel te spelen.

Trackmania is gratis

Het mooiste is dat alle spelers zelf hun banen kunnen ontwerpen. Zo kun je de circuits van andere spelers proberen of je eigen circuit bouwen.  Zo kwamen we bijvoorbeeld iemand tegen die de Red Bull Ring had nagemaakt. Nog mooier: Trackmania is gratis te spelen. Je krijgt dan de instapversie met 25 wisselende tracks. Voor 10 euro per jaar kun je zelf banen bouwen en krijg je toegang tot dagelijkse competities. Voor 60 euro voor drie jaar (of 30 euro per jaar) krijg je volledige toegang. Dan kun je je onder meer kwalificeren voor de Trackmania Grand League.

Ook de remake is een instapklaar spel voor iedereen. Het mist alleen wel de competitiviteit van Mario Kart en je zult het geen uren achter elkaar spelen. Maar als gratis game of 10 euro per jaar, is het een fijne toevoeging ter afwisseling. Snel even je vrienden aantikken dat zij hem ook moeten regelen. Je vindt het spel in Uplay van Ubisoft of de Epic Game Store.

Trailer Trackmania