Het is een levendige herinnering die we het liefst zouden vergeten. De dood van sergeant Sullivan. Daar, recht voor onze ogen. Er was niets, maar dan ook niets wat we konden doen. Nee, echt. We hebben het opnieuw geprobeerd, al schietend op de deur. Het lot van Sullivan is bezegeld – hoe vaak we het ook proberen.

Het knagende schuldgevoel dat Call of Duty: World at War ons bezorgde, zal niet meer voorkomen bij de nieuwste Call of Duty: Black Ops 4. De makers besloten namelijk om de verhaalmodus in z’n geheel te skippen. COD is vanaf nu een volledig multiplayer spel. Je wordt gelijk in de online wereld gedropt.

En hoewel de keuze compleet begrijpelijk is – de meesten slaan de single player-modus in z’n geheel over – is het een enorm gemis. Pulitzerprijs-waardige kronieken waren de verhaallijnen van Call of Duty nooit, maar het waren altijd enorm vermakelijke opstapjes naar de onvergefelijke online wereld.

We hebben de nieuwe Call of Duty: Black Ops 4 aan een grondige test onderworpen.

Call of Duty: Black Ops 4 gaat op de Fortnite-toer

Hup, het diepe in dus bij de nieuwe Call of Duty: Black Ops 4. Dat doe je in diverse modi. Een belangrijke toevoeging is de Battle Royale-modus. Inderdaad: Fortnite, maar dan COD-stijl. Je begint met enkel je blote mannenklauwen en als je lang genoeg overleeft om een wapen te vinden, neem je het op tegen de rest van de spelers. Om uiteindelijk als enige team over te blijven. Hou je van Fortnite, is dit een zeer welkome variatie op de map die je inmiddels wel kent.

Ook de Zombie-modus keert terug naar Call of Duty: Black Ops 4. Grappig genoeg zit hier wel een soort verhaal in. De karakters van je team spreken onderling met elkaar. Zo komt je steeds meer te weten over de overlevenden. Bovendien kun je je personage volledig naar smaak aanpassen met speciale vaardigheden. De levels om in te spelen, waaronder een zinkende Titanic, zien er tof uit en bieden genoeg uitdaging.

De klassieke modi zoals Team Deathmatch zijn ook weer van de partij. Na wat stoeien met de aanpasbare klassen, speelt dit als vanouds fijn weg. De opzet is simpel en doeltreffend – net als de control overigens. Dat snappen de makers inmiddels wel na meer dan een dozijn aan COD-games gemaakt te hebben. De te spelen levels zijn een mix van bekende en nieuwe mappen. Dat kun je luiheid noemen, of je noemt het vertrouwd.

Dit vinden we van Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4 past in het rijtje naast Fifa, Rocket League en Grand Theft Auto als typisch zo’n spel dat je eigenlijk in je collectie móét hebben. Is het niet omdat al je vrienden het ook hebben, dan is het omdat er ongetwijfeld een moment komt dat je op de bank zit met vrienden en er iemand op z’n plek gezet moet worden met een potje splitscreenen. Het is een spel dat iedereen kan spelen en eentje die je met gemakt kunt aanslingeren om even tussendoor een halfuurtje te spelen dus.