Home News Jaaroverzicht 2016: muziek

Jaaroverzicht 2016: muziek

door Redactie JFK
Jaaroverzicht-2016-muziek-broederliefde

Het jaar 2016 zit er alweer bijna op en dat betekent dat het tijd wordt om terug te blikken wat er allemaal gebeurde. Het was een jaar waarin muzikaal een hoop gebeurde. Zo beleefde de hiphop in binnen- en buitenland een geweldig jaar, werden er zonder enige aankondiging albums uitgebracht en scoorde Nederland weer goed op het Eurovisie Songfestival.

Het jaar van Broederliefde

Als er in Nederland wel één groep is die furore maakte, was het Broederliefde. Het Rotterdamse vijftal verovert ons land met hun muziek en weet daarmee menig prijs in ontvangst te nemen. Hun album ‘Hard Work Pays Off 2’ breekt alle records door maar liefst dertien weken achter elkaar op nummer 1 te staan. Daarmee moest na dertien jaar Frans Bauer pas op de plaats maken. Alsof dat niet genoeg is, krijgen ze een MTV Award in de categorie Best Dutch Act en kregen ze ook nog eens de prijs voor best beluisterde artiest op Spotify in Nederland. Daarmee lieten ze grote namen als Drake en Taylor Swift achter zich.

Beyoncé, Drake en Frank Ocean komen met onverwachte albumreleases

Het werd een grote trend om uit het niets je album op de markt te zetten. Het kwam voor de wereld dan ook als een enorme verrassing toen Beyoncé haar album ‘Lemonade’ de wereld in slingerde en later ook Drake en Frank Ocean kort (of helemaal niet) van tevoren hun nieuwe albums aan de wereld aankondigen. Waar ze wel op konden rekenen waren lyrische kritieken en recensies. Ze scoren hit na hit en domineren de hitlijsten.

Afscheid van grote artiesten

David Bowie, Prince, Leonard Cohen, George Michael, George Martin, Maurice White. Aan de lijst van artiesten die ons in 2016 ontvielen lijkt geen einde te komen. Stuk voor stuk grootheden die de muziekgeschiedenis op geheel eigen wijze kleur gaven. Ze waren door de jaren heen bepalend voor de artiesten die daarna het stokje van hen overnamen. Een uitgebreide versie van hun overlijden lees je in ons jaaroverzicht van alle overledenen in 2016.

Douwe Bob scoort in Europa

Wat Trijntje Oosterhuis in 2015 niet voor elkaar kreeg, lukte Douwe Bob wel. De winnaar van het eerste seizoen van De Beste Singer Singwriter van Nederland scoort met zijn hit ‘Slow Down’ en verbreekt ook nog eens een record door de langste stilte te laten vallen tijdens een optreden. Om zijn nummer kracht bij te zetten en het letterlijk rustig aan te doen last hij een pauze in van tien seconden. Het leidt hem naar de finale, waar hij een knappe elfde plaats verovert. Winnaar van het Eurovisie Songfestival is Oekraïne. Ook werd bekend dat de volgende inzending voor Nederland meidengroep OG3NE is.

Kanye West stort in tijdens Saint Pablo Tour

21 november wordt voor rapper Kanye West de dag dat hij voortijdig een punt zet achter zijn Saint Pablo Tour. Hij kan het niet meer opbrengen en krijgt te maken met een mental breakdown. Hiervoor wordt hij ook een tijdje in een ziekenhuis in Los Angeles opgenomen. Dat zijn vrouw Kim Kardashian kort daarvoor te maken had met een gewapende overval in Parijs hielp niet mee.

Rolling Stones treden op in Havana

Cuba weet niet wat het overkomt als één van de grootste bands aller tijden een gratis optreden geeft in hun hoofdstad Havana. Dat niet alleen, maar ook nog eens voor het bedrag van nul euro! Het gemiddelde maandsalaris in Cuba bedraagt 20 dollar, waardoor er geen geld is om naar een concert te gaan. Het is een doorslaand succes, getuige de 1.3 miljoen bezoekers die Mick Jagger en zijn bandlieden weten te trekken. Opvallend daarbij is ook dat niemand minder dan VI-analist Johan Derksen aanwezig is. Hij hoorde bij de organisatie die erin slaagde om The Stones naar het communistische land te halen.

Grootste hits van 2016

We zouden natuurlijk gek zijn als we dit overzicht niet afsloten met de grootste hits die dit jaar kende. Dat is immers waar je op zat te wachten toch? Wij maakten een selectie van vijf nummers die dit jaar toonaangevend waren:

Drake – One Dance

Justin Timberlake – Can’t Stop The Feeling