Wat moesten we er lang op wachten: een Grand Theft Auto voor onze next gen console. Inmiddels zijn we er een weekje mee in de weer geweest en kunnen we rustig stellen: het was het wachten meer dan waard!

Geen port
GTA V is natuurlijk al een tijdje uit en dus had ontwikkelaar Rockstar er simpel voor kunnen kiezen om het best verkochte deel uit de GTA-serie effe snel next-gen-ready te maken. Een port is immers zo klaar. Rockstar koos echter voor de moeilijke weg: een grondige technische opfrisser, een visuele make-over en de toevoeging van een totaal nieuw element: first person mode.

Visuele pracht
Je leeft in GTA V als Michael, Franklin of Trevor in de immense stad Los Santos. Een omgeving die op grafisch vlak ongekend uitgebreid is. Lichtjes, schaduwen, voetgangers, schier oneindige vergezichten, voorbij razende en toeterende auto’s. Details te over. De eerste keer dat je even de tijd neemt om al deze pixelpracht op je in te laten werken zul je mindblown zijn.

FPS
Zoals gezegd: GTA V kent first person mode. En nee, dat betekent niet simpel een nieuw camerastandpuntje. Ook hierin is Rockstar tot het uiterste gegaan, zijn er duizenden aanvullende animaties, een nieuw richtsysteem en een FPS-achtige manier van besturen ontworpen. Je kunt FP-mode met één druk op de knop aanzwengelen, waar je ook bent, in welk voertuig je Los Santos ook onveilig maakt. Het is even wennen, al die actie vanuit de eerste persoon, maar mein gott, het is heerlijk. GTA wordt er nóg intenser van.

Vertrouwd
Qua storyline voelt GTA V vertrouwd. Je werkt missies af, doet af en toe een sidemission, blijft soms even nutteloos freeroamen omdat je zin hebt om auto’s te jatten, stripclubs te bezoeken en onschuldige burgers om zeep te hebben, maar gaat uiteindelijk af op het einddoel. Wat deel vijf anders maakt van andere GTA’s is dat je op ieder gewenst moment in de game kunt wisselen van hoofdpersonage, waardoor de game nooit als een sleur aanvoelt. Je hebt het gevoel totaal je eigen richting te kunnen kiezen.

Eindeloos
Speel je GTA V voor het eerst, dan zul je tot het eind van het jaar geen andere games meer nodig hebben. En waarschijnlijk kun je nog veel langer zoet zijn met deze heerlijke sandbox game. De mogelijkheden zijn eindeloos, het spel verveelt nooit en het is ook nog eens onwaarschijnlijk mooi en realistisch. Voor zover de bizarre capriolen van je main character realistisch kunnen zijn, uiteraard.

Conclusie
Daarom: een dikke 9 voor deze game. Die zo makkelijk een simpele port had kunnen zijn, maar waar door de ontwikkelaar alles uit is gehaald wat er in zat. En meer. Hulde!