Het is bijna zo ver. Vanaf 22 november stromen de bioscoopzalen vol om Gladiator 2 te aanschouwen. De nieuwe ‘epos’ van de inmiddels 86-jarige Ridley Scott is het vervolg op Gladiator uit 2000. Zo hebben filmliefhebbers 24 jaar moeten wachten op een vervolg. Russell Crowe doet niet meer mee, maar Paul Mescal, Pedro Pascal en Denzel Washington wel. Wat zeggen de critici over Gladiator 2 voor de release van de film, zijn de recensies positief of negatief?

Het is altijd even afwachten of een vervolg maken op een extreem geliefde film wel zo’n goed idee is. Al helemaal als er ruim 24 jaar tussen de twee films zit. Een voorbeeld waar dit wel goed ging, Blade Runner. Zowel de originele Blade Runner uit 1982 en het vervolg Blade Runner 2049 uit 2017 zijn steengoede films. En tussen deze twee films zat zelfs 35 jaar.

En ja hoor, de critici zijn lovend over Gladiator 2 met een reeks aan positieve eerste recensies. Er wordt zelfs gesproken over de ‘beste film van Ridley Scott in jaren’. Zo lijkt er opnieuw een klasse vervolg te komen op een geliefde klassieker van jaren geleden. Misschien is het de kracht van filmmaker Ridley Scott, aangezien de man het brein is achter zowel Blade Runner als Gladiator.

Gladiator 2 krijgt lovende recensies

De eerste recensies van Gladiator 2 stromen binnen na de première in Los Angeles. Op social media zijn critici razend enthousiast over het vervolg en met name over de optredens van de cast. Zo schrijft Erik Anderson van Awards Watch: ‘Gladiator 2 is een waar epos en Ridley Scotts beste film in jaren. Paul Mescal is een geweldige actiefilmster zonder zijn indie-grit op te offeren, een waardige troonopvolger. Denzel Washington EET elke zin en elk kostuum zonder ooit te overdrijven.’

‘Ridley Scott keert terug naar het Colosseum om de wereld te bewijzen dat HIJ. HET. NOG. HELEMAAL. HEEFT’, schrijft Griffin Schiller van FilmSpeak. ‘Absoluut GEWELDIG. Gladiator 2 is een episch shakespeareaans verhaal over hoop, futiliteit en macht in een afbrokkelend systeem. Denzel blinkt uit en geeft een adembenemende, machiavellistisch optreden. Wat een film!’

‘Graveer Denzel Washington’s naam op de Oscar voor beste mannelijke bijrol voor Gladiator 2 op dit moment’, zegt Jillian Chilingerian van OffScreen Central.

Gladiator 2 serveert epische actiescènes en heerlijk verraad’, schrijft criticus Simon Thompson. ‘Paul Mescal leidt een solide, sterrencast met zelfverzekerheid. Denzel Washington, Joseph Quinn en Fred Hechinger zijn een gezamenlijke powerhouse.’

Gladiator 2 is Ridley Scotts beste film sinds The Martian‘, schrijft journalist Scott Menzel. ‘Een groot, bloederig en stoer actiespektakel dat voortbouwt op de erfenis van het origineel. De film toont prachtige decors en veel epische gevechten. Paul Mescal schittert. Denzel Washington steelt echter de show en het lijkt erop dat hij hier de tijd van zijn leven heeft.’

De bovenstaande recensies van Gladiator 2 beloven veel sensatie, epische gevechten en adembenemnde optredens. Alles wat je wil van een blockbuster.