Niemand had ons even gewaarschuwd, maar de wereld is vergaan. Al zo’n 1.000 jaar geleden – we zaten even niet op te letten. Oh, en blijkbaar hebben we hem al één keer weer gered. Uh, graag gedaan, hoor! Zo voelt het als je aan Horizon Forbidden West begint zonder het eerste deel te hebben gespeeld. Geen zorgen, ook voor nieuwkomers is deze game (die in Nederland is gemaakt door Guerrilla Games) meer dan de moeite waard.

Het tweede deel van Horizon komt op 17 februari officieel uit, dus je hebt nog eventjes om wat YouTube-filmpjes te kijken van het eerste deel, maar ook als je er blanco ingaat, wordt alles snel genoeg duidelijk. Je kruipt in de huid van de onbevreesde Aloy en het is aan jou om in het jaar 3041 het laatste restje mensheid te redden. De wereld is grotendeels vergaan en kleine primitieve nederzettingen delen de aarde met slechtgehumeurde machinebeesten.

Horizon Forbidden West is de mooiste PS5-game tot nu toe

Laten we maar gelijk het overduidelijke benoemen: Horizon Forbidden West ziet er fantastisch uit. De door de natuur teruggewonnen wereld knalt van je scherm en je wordt getrakteerd op adembenemende vergezichten. Het is de makers gelukt om de wereld groots en intimiderend aan te laten voelen. De machines zijn daarbij gaaf ontworpen en alle nederzettingen hebben ook hun eigen mooie stijltje. Het is de mooiste PS5-game die we tot nu toe hebben ervaren.

Horizon Forbidden West is wel even inkomen

Grafisch overtuigt het spel gelijk, maar de gameplay vereist wel wat gewenning. Aan het begin het wat veel met alle soorten wapens en gereedschappen die je nodig hebt om je weg te vinden en om te overleven. Zo moet je de vijandige machines eerst scannen om te kijken waar je ze het best kunt raken en met welk middel, bijvoorbeeld met zuur. Dan moet je nog het geschikte wapen kiezen en ondertussen zorgen dat je niet zelf geraakt wordt.

Aan het begin zul je geregeld het overzicht even kwijt zijn. Het goede nieuws is dat als je eventjes doorzet – laten we zeggen tot het punt dat je daadwerkelijk bij het verboden westen komt – het allemaal heel logisch en natuurlijk aan begint te voelen. Je snapt dan hoe alles werkt en een goed uitgevoerd gevecht is dan enorm belonend. Je komt dan ook lekker in het verhaal en dat is het punt dat het extreem lastig wordt om de controller neer te leggen.

Uitdagende puzzels en vermakelijk klauterwerk

Buiten de gevechten om is er een hoop puzzel- en klauterwerk te verrichten. Hierbij vonden de ontwikkelaars een fijne moeilijkheidsgraad. Je moet wel even je best doen, maar het voelt zelden frustrerend. Soms is de bediening alleen niet helemaal trefzeker en dan doet Aloy niet precies wat je wilt, met als gevolg dat je mis springt en weer opnieuw moet beginnen. Ook moet je soms even een paar keer heen en weer lopen langs een schatkist voordat je kunt looten. Dit zijn ongetwijfeld zaken die gepolijst worden in komende updates.

Horizon Forbidden West vraagt dus even wat gewenning, maar als je eenmaal ingespeeld bent, is het een prachtige en uiterst vermakelijke game. En heb je even geen zin in de – toch wel erg sterke – verhaallijn, dan zijn er genoeg secundaire missies om je zoet te houden. Dit is er eentje die je een hoop tijd gaat kosten. En als Nederlander kun je deze game van eigen bodem niet laten liggen.