The Apprentice is voor velen geen onbekende naam. Het is namelijk de titel van de realityserie die oud-president Donald Trump jaren presenteerde. De Amerikaanse realityserie en spelprogramma van NBC liep van 2004 tot 2017. Maar The Apprentice (2024) is nu ook de titel van een nieuwe speelfilm van regisseur Ali Abbasi. In de film kruipt acteur Sebastian Stan in de huid van Donald Trump.

Nog voordat de film te zien is in de Nederlandse bioscopen, is er al veel commotie rondom de film. Zo noemt Donald Trump de film over zijn eigen leven ‘nep’ en ‘zonder klasse’. Maar goed, Trump zegt wel vaker dingen die niet waar zijn. Hoe scoort The Apprentice bij het publiek en de recensenten?

Waar gaat The Apprentice over?

In The Apprentice wordt het leven van Donald Trump in zijn vroege jaren als vastgoedondernemer onder de loep genomen. De film focust zich op Trump die zijn eerste stappen zet in de snelle zakenwereld en de basis voor zijn zakelijke imperium uitbouwt, onder de vleugels van zijn mentor, de invloedrijke en geslepen advocaat Roy Cohn. Niemand minder dan Jeremy Strong, één van de grote sterren uit Succession, speelt Cohn.

The Apprentice poster

Dit biografisch drama gaat over corruptie, deceptie en de drang naar macht in het Amerika van de jaren zeventig en tachtig. De jonge Trump wordt dus gespeeld door Sebastian Stan (I, Tonya, Pam & Tommy), en Maria Bakalova (Bodies Bodies Bodies) vertolkt Ivana Trump, de ex-vrouw van Trump.

Dit zegt Donald Trump over The Apprentice

Slechte promotie is ook promotie toch? Donald Trump heeft op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social uitgehaald naar The Apprentice. Trump hoopt dan ook dat de film over zijn leven flopt. De 78-jarige oud-president schrijft: ‘Het is een goedkope, lasterlijke en politiek walgelijke afrekening, die vlak voor de presidentsverkiezingen van 2024 uitkomt om de grootste politieke beweging in de geschiedenis van ons land, “Make America Great Again”, te schaden’.

Daarnaast noemt hij The Apprentice dus ‘nep’ en ‘zonder klasse’. Verder vraagt hij zich af of de makers de naam van zijn realityserie zo maar mogen gebruiken. Tot slot haalt hij uit naar schrijver Gabe Sherman en één specifieke scéne uit de film, waarin wordt gesuggereerd dat Trump zijn ex-vrouw Ivana tijdens hun huwelijk heeft aangerand. Ivana Trump overleed in 2022. ‘Mijn ex-vrouw, Ivana, was een aardig en geweldig persoon, en ik had een geweldige relatie met haar tot de dag dat ze stierf. De schrijver van deze stapel afval, Gabe Sherman, wist dat, maar koos ervoor het te negeren. Hij is een talentloze schrijver’, schrijft Trump.

Hoe scoort de film bij publiek en recensenten?

Donald Trump is niet dol op de film over zijn eigen leven. Online wordt The Apprentice beter ontvangen. Het publiek geeft de film een 6,9-rating op IMDb. De metascore is 64/100 (90 beoordelingen van recensenten), een ruim voldoende dus. Op Rotten Tomatoes scoort de film nog beter. The Apprentice scoort 79 procent op de Tomatometer en de Audience Score is zelfs 84 procent.

Is The Apprentice het kijken waard? Volgens het publiek en de recensenten, ja. Volgens Donald Trump, nee. Wie er gelijk heeft? Dat kun je uiteraard zelf bepalen. The Apprentice draait vanaf 24 oktober 2024 in de Nederlandse bioscoopzalen.