Vanaf het eerste moment dat je een spel retro kon noemen, is retrogaming hip geweest. Wie heeft er vroeger niet stiekem geprobeerd een PlayStation- of Nintendo-emulator op zijn computer of telefoon te installeren? En shirts met Pac-Man of Mario zijn ook nooit uit de mode geraakt (ook nooit ín de mode, maar dat is een ander verhaal).

Nintendo speelde slim in op de onuitputtelijke hype met mini-versies van de NES en SNES. PlayStation springt nu ook op de hypetrein met de PlayStation Classic: een miniatuurversie van de PlayStation 1 met twintig games en twee controllers. Je kunt ‘m gewoon aan je bestaande televisie hangen (of elk willekeurig scherm met een HDMI-kabel). Het aanbod van games wordt nog uitgebreid.

PlayStation Classic review

Fysiek samen gamen

Op de PlayStation Classic staan klassiekers (nee, echt) als Grand Theft Auto, Final Fantasy VII, Metal Gear Solid en Tekken 3. Het zijn exacte kopieën van de games van vroeger. Er is niets opgepoetst of verbeterd. Je bent dus verplicht fysiek iemand uit te nodigen om samen te kunnen spelen. Gezelligheid – ken je dat nog van vroeger? Samen op de bank met je bovenlichaam met de auto’s van Ridge Racer meebewegen om beter te sturen.

Voor de PlayStation-jeugd is de Classic de makkelijkste manier om je onder te dompelen in een warm bad nostalgie. En bovendien is ’t een enorm coole gadget om te hebben. We zouden het ding al in huis willen hebben als ‘ie niet zou werken – ter decoratie. Naast de kleine SNES en NES. Zoals we al zeiden: retrogaming is cool.

PlayStation Classic review

Prestaties PlayStation Classic

Over stilstaan en niets doen gesproken: dat is onze enige kanttekening. En het is wel een flinke: de prestaties van de PlayStation Classic vallen hier en daar wat tegen. Ridge Racer had de nare gewoonte zo nu en dan te haperen en Tekken toonde vertragingen in de controls – en dat is wel het laatste spel waar je vertragingen in de control wilt. Een nederlaag tegen vrienden bij Tekken is ondragelijk.

Als het gaat om de prestaties kun je je afvragen of 99 euro niet nét iets te veel is. Misschien even afwachten welke games nog meer naar de PlayStation Classic komen. Aan de andere kant: je inwendige nerd ziet niets liever ter decoratie onder zijn televisie staan.

PlayStation Classic review