Even helemaal weg zonder het huis te verlaten. Het is alsof de Oculus Quest is gemaakt voor de lockdown. De virtual reality headset is niet alleen bedoeld om spelletjes mee te spelen. Je kan hem ook gebruiken om te sporten, mediteren en zelfs reizen naar afgelegen oorden. JFK mocht de Oculus Quest twee weken uittesten om te zien of dit het medicijn is om zowel fysiek als mentaal gezond te blijven tijdens deze intelligente lockdown.

Oculus Quest

De Oculus Quest bestaat uit een headset en twee losse controllers. Verder maak je gebruik van een app op je telefoon waarmee je nieuwe applicaties kunt downloaden. Daarnaast word je ook op de hoogte gebracht over eventuele evenementen die plaatsvinden. Zoals een livestream uit een aquarium of een concert. Dit kan overigens ook allemaal op de Oculus Quest zelf, dus in principe heb je niets anders nodig. Zodra je de headset opzet wordt je getransformeerd naar een andere wereld. Het enige wat je hoeft op te geven is het ‘speelveld’ en de Oculus Quest zorgt ervoor dat jij nergens over valt. Klein detail is dat de ideale lege ruimte zo’n 2 bij 2 meter is. Dus je moet wel een flinke woonkamer hebben.

National Geograpic VR

Hoewel we in eerste instantie nog wat sceptisch waren, ben je echt even helemaal weg en verlies je echt het besef van de werkelijkheid. Zo hebben we echt in een kayak gezeten tussen de pinguïns en rondgelopen door Machu Pichu in National Geograpic VR, een van de drie apps die we hebben getest. De ‘experience‘ bestaat nog maar uit twee locaties en dat is jammer, want het idee en de uitwerking zijn echt heel tof. Het is de vraag hoe lang het leuk blijft, maar het is echt een fijne afwisseling als je in de sleur van thuisisolatie zit.

National Geographic VR
Overnachten op Antarctica

Trainen met BOXVR

Als kickboksers moesten we natuurlijk een boksgame uitproberen. Het is alweer flink wat weken geleden dat we de binnenkant van een dojo hebben gezien en eerlijk is eerlijk, de lessen zijn aanpoten. Je kunt zelf kiezen hoe lang je wilt trainen en ondanks het gebrek aan een bokszak of partner, gaat de hartslag goed omhoog. De handschoenen werken soms niet helemaal lekker mee, maar zo lang je het doet om te bewegen en niet om de high score te verbeteren is BOXVR echt een top game.

BOXVR
Bokstraining in de sportschool

Beat Saber

Onze favoriet is toch wel Beat Saber. Waan je een echte Jedi terwijl je met twee lichtzwaarden (controllers) blokken doormidden klieft. Door de harde beat op de headset ga je per minuut fanatieker meebewegen om de levels te halen. Perfect als je even wat frustratie kwijt moet of gewoon aan beweging toe bent na een paar uur achter de computer te hebben gezeten. Na verloop van tijd ben je echter wel door de muziek heen en komen dezelfde nummers telkens terug. Er zijn wel extra packs die je kunt kopen van bekende artiesten, maar dat is direct ook de valkuil van het Oculus platform.

Beat Saber
Zwaaien met lichtzwaarden

De Oculus Quest is namelijk echt fantastisch, maar wel het is wel een prijzige hobby. Dan hebben we het niet eens over het apparaat zelf, maar vooral de games die je moet aanschaffen. Het werkt ongeveer hetzelfde als mobiele apps, maar dan net een stukje duurder. Er zijn gratis spellen, maar de grotere kosten je al snel 20 euro met eventuele uitbreidingen niet meegerekend. Tel dat op bij de 449 euro (64 GB) of 549 euro (128 GB) voor de Oculus Quest en je bent een flink bedrag kwijt. Bovendien zijn de applicaties die je kunt kopen nog niet zulke volwaardige games als je op andere consoles zou vinden.

We zijn zeker fan van de Oculus Quest, maar weet waar je aan begint. De toekomst ziet er wat ons betreft in ieder geval rooskleurig uit, want het kan alleen maar beter worden. Qua graphics en beeldkwaliteit hebben we niets te klagen. Al duurt het even voordat je eenmaal de juiste afstelling hebt gevonden voor jouw hoofd. Het enige wat we niet opnieuw zouden doen is gewichtloos vliegen door een ruimteschip (Echo VR). Heel cool, maar ons evenwichtsorgaan was duidelijk geen fan.