Eigenlijk had deze game beter ‘A New Hope’ kunnen heten. Jarenlang keken we uit naar de verschijning van een echt goede Star Wars-game, maar de tirannie van EA stak hier keer op keer een stokje voor met afgeraffelde spellen die door middel van microtransacties enkel op je geld uit waren. Maar toen werd er opeens een nieuwe singleplayer-game aangekondigd, die geen multiplayer en microtransacties bevatte. Zou deze game dan eindelijk onze gebeden verhoren?

Niet hoteldebotel, maar er zijn kriebels

Na zo’n zes tot zeven uur gespeeld te hebben komen we tot de conclusie: een beetje. We zijn niet heel erg teleurgesteld, maar ook niet zo verliefd als een 14-jarige puber die strak van de hormonen staat. Dat laatste hadden we stiekem toch wel een beetje gehoopt.
Star Wars Jedi: Fallen Order

Het ademt Star Wars, maar…

De hele sfeer die de wereld van Jedi: Fallen Order heeft, is onmiskenbaar Star Wars. Overal waar je loopt, herken je die specifieke stijl die zo eigen is bij de franchise. Het verhaal probeert dit ook te doen, maar komt daar iets minder goed mee weg. Je voelt je niet echt betrokken bij de personages en hetzelfde geldt voor de algemene verhaallijn.

Stormtroopers kunnen hier wel mikken

De gameplay van de game is in de basis goed. Je moet goed timen wanneer je verdedigt en wanneer je de aanval inzet. Je kunt je dus niet zomaar als een dolle Jedi je een weg door de Stormtroopers hakken. In tegenstelling tot de films, schieten deze witte helmen wel raak. Het duurt even voordat je dat ritme onder de knie hebt, maar als er niet te veel vijanden zijn, kun je ze al snel aan.

Pas op zonder rugdekking

Het spel lijkt er echter niet helemaal op gemaakt te zijn om groepjes vijanden in één keer uit te schakelen. Je kunt een aanval perfect blokkeren, maar tijdens de animatie van de counter-aanval alsnog meerdere malen in je rug worden geschoten. De game lijkt hier geen goede oplossing voor te hebben, waardoor je er eigenlijk omheen moet spelen. Ook de vele avontuur-onderdelen van de game hebben kleine foutjes, waardoor je makkelijk in de afgrond valt en opnieuw moet beginnen.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Dat is dan ook gelijk het grootste kritiekpunt voor Star Wars Jedi: Fallen Order. Het voelt soms alsof het tussen een beta en een goede game in zit. Op veel vlakken lijkt het afgeraffeld en ontbreken belangrijke puntjes op de i. Daardoor kan het spel soms frustrerend zijn, waardoor je geen zin meer hebt om te spelen.

Als echte Star Wars-fan wil je deze game eigenlijk nog steeds wel hebben. Belangrijk is wel dat je je verwachtingen van tevoren bijstelt en wat geduld opbrengt om de game te spelen. Bijt wel even door het begin heen dat soms wat langdradig aan kan voelen door de vele klim- en klauteropdrachten. Als je daardoorheen bent, nemen de gevechten de overhand. En daar zaten we eigenlijk allemaal op te wachten.