Misschien wel de belangrijkste reden om films te kijken in de bioscoop, is het geluid. Er zijn weinig mensen die écht goed bioscoopgeluid thuis weten na te bootsen. Dankzij de Sonos Ace kom je héél dichtbij, want kijk je een film met deze jongen op, dan heb je Dolby Atmos op je hoofd. Tijd voor een review.

De Sonos Ace vult een gapend gat bij menig Sonos-adept. De echte fan heeft immers zijn huis al helemaal voorzien van speakers van de Amerikaanse techreus. Maar zou het liefst ook de geluidskwaliteit mee naar buiten nemen. Dat kon al een beetje dankzij de Roam en Move. Maar sinds deze zomer kan het ook helemaal dankzij de eerste koptelefoon van het merk.

Hoe ziet de Sonos Ace eruit?

Met het uiterlijk en de ergonomie zit het wel goed. Hij is – zoals je van een Sonos-product verwacht – lekker clean vormgegeven. Niet te groot, niet te klein, fijne oorkussens, een perfecte pasvorm en fysieke knoppen (hoera!) die je instinctief kunt vinden. De matte afwerking geeft ‘m een luxe uitstraling en de subtiele merkvoering draagt bij aan een zeker quiet luxury-gevoel.

Wat zijn de specificaties van de Sonos Ace?

Zoals alles bij Sonos gaat het echter vooral ook om wat iets presteert. En laat het daar bij de Sonos Ace nu helemaal goed zitten. Vrijwel ieder onderdeeltje is in-house ontwikkeld en over alles is extreem goed nagedacht. Zo bevat de Ace acht (!) microfoons voor de sublieme noise cancelling, zijn de 40mm drivers in de ideale hoek gemonteerd en is alle techniek ook nog eens zo clean mogelijk weggewerkt.

Zijn er ook nog grote verschillen?

Een groot verschil met andere Sonos-producten die je wellicht al kent, is dat de Sonos Ace niet verbonden kan worden met je bestaande audiosysteem via wifi. Wel kun je ‘m via Bluetooth bijvoorbeeld met je Sonos Beam verbinden, om je koptelefoon te gebruiken als je een filmpje wilt kijken. En dat, lieve mensen, is oprecht een next level ervaring.

Hoe werkt Dolby Atmos op je Sonos Ace?

Mocht je niet in het bezit zijn van een Sub, een roedel Era 300‘s en enkele losse Era 100‘s, dan is de kans groot dat je geen échte bioscoopervaring kunt neerzetten thuis. De Sonos Ace maakt die ervaring nu alsnog makkelijker mogelijk dan ooit. Het enige dat je nodig hebt, naast je Ace uiteraard, is een Sonos Arc of Beam die met je tv is verbonden.

Sonos Ace review

Het bijzondere is namelijk dat je Arc of Beam de drijvende kracht is die het Dolby Atmos-geluid omvormt voor de koptelefoon. Het resultaat is niet alleen van extreem indrukwekkendde geluidskwaliteit, maar houdt ook nog eens rekening met de positie van je hoofd ten opzichte van het scherm. Draai je je hoofd naar links, dan verplaatst het meerendeel van het geluid zich naar de rechter driver. En vice versa. Juist deze benadering zorgt ervoor dat je echt ín een film wordt gezogen. Je bevindt je als het ware midden in de audio.

Ik testte deze functie met de Batman-spinoff The Penguin en zaten er vanaf de eerste minuut helemaal in. En – als je me kent is dit geen verrassing – ik keek ook even naar m’n favoriete scènes uit de originele Star Wars-trilogie. Ik ken die films op mijn duimpje, dus er moet heel wat gebeuren wil ik er écht weer even in zitten, en dat was dankzij de Sonos Ace precies het geval. Het enige nadeel: film kijken met een koptelefoon is wat ongezellig als je niet alleen thuis bent.

Conclusie review Sonos Ace (en de prijs)

Met een koptelefoon die precies zwaar (of licht) genoeg is, die perfect zit, uitstekende noise cancelling biedt en die je een onvergetelijke filmervaring kan geven, valt er weinig te klagen. Dat de batterij (met ANC aan) zo’n 30 uur meegaat, is ook alleen maar prijzenswaardig. Over prijzenswaardig gesproken, je betaalt 499 euro voor de Sonos Ace. Dat is fors, maar hij is het waard.