Heb je geen flauw benul waarom je zo enthousiast moet zijn over Groundhog Day VR, dan heb je overduidelijk de film nog niet gezien. Anders zou je nu staan te springen, het kan niet anders. De fantastische comedy uit 1993 vertelt het verhaal van Phil Connors, die elke dag op dezelfde feestdag (genaamd Groundhog Day) wakker wordt. Hij is de enige die de dag opnieuw beleeft. De rest heeft geen flauw benul. Hij doet alle dingen die jij ook zou doen als er geen consequenties zijn voor je daden. En nu kán jij het ook doen, maar dan in spelvorm.

Want jij kunt de film nu herbeleven, opnieuw en opnieuw. Een kleine Spaanse gamestudio is op het geniale idee gekomen om Groundhog Day VR voor de PlayStation 4, HTC Vive en Oculus uit te brengen. Jij beleeft het verhaal door de zoon van Phil Connors, die net als z’n vader tegen z’n zin in een dag moet doorbrengen in Punxsutawney om Groundhog Day mee te maken – maar dan niet als weerman maar als vlogger (hoe kan het ook anders). Zoals het hoort begint het spel met I Got You, Babe uit de wekkerradio. Hier heb je gelijk de keuze: tik je de radio netjes uit of pak je hem op en smijt je hem door de kamer uit frustratie? Geen zorgen: morgen mag je opnieuw kiezen.

Ontbijt Simulator 2019 is er niets bij

Het spel is vervolgens opgedeeld in losse interactieve scènes. Je begint bijvoorbeeld in de woonkamer, waar een sneeuwbal door de ruit vliegt. De volgende ochtend (wat dus eigenlijk dezelfde ochtend is, maar dan opnieuw) weet je dat je de ruit open moet zetten zodra je beneden komt. Zo zijn er per scène diverse dingen die je moet oplossen. Het hele spel is een interactieve puzzel en telkens is de uitkomst anders. Overigens hoef je niet elke keer de hele dag op nieuw te doen. Je kunt het scène voor scène aanpakken. Je moet goed nadenken en er is genoeg ruimte om een beetje te klieren tussen de bedrijven door – morgen heb je weer een kans.

Geen smoothie gemaakt? Dit krijg je ervan.

Het spel zit vol referenties naar de komedie en je komt diverse bekende gezichten en namen tegen uit Groundhog Day. Bijvoorbeeld de irritante Ned, die nét iets te blij is om je te zien (je kunt hem helaas niet een mep verkopen zoals in de film). Het spel is wel een tikkeltje obscener dan de film, met genoeg scheldwoorden en toespelingen. Op de PlayStation 4 werken de motioncontrols over het algemeen goed, met wat kleine onhandigheden hier en daar. Soms sta je net even te dichtbij of juist weer te ver weg om iets goed op te pakken of te bedienen. Mocht je een VR-bril hebben en de film kennen, haal dit spel dan zeker even in huis. Mocht je film niet kennen, kijk hem dan eerst en haal Groundhog Day VR daarna in huis.

Hij is er pas ‘Ned’