Vraag je ouders – of iemand die zelf nooit een PlayStation heeft aangeraakt – om een computergame te omschrijven, en de kans is groot dat ze met iets komen dat lijkt op Ratchet & Clank. Dit is een vormgegeven 3D-spel met mild cartoongeweld, een overdreven wapenarsenaal, genoeg explosies en veel springen, rennen en vliegen. Een veel typischere platformer dan R&C ga je op de PlayStation dan ook niet tegenkomen. In 2002 verscheen de eerste game op de PlayStation 2 en met Ratchet & Clank Rift Apart verschijnt de spelreeks voor het eerst op de nieuwe PS5.

Kijk in onze bibliotheek en je komt God of War, Spider-Man, Gran Turismo en Hitman tegen. Veelal realistisch vormgegeven games, en zeker geen platformers. Dit is ook de eerste keer dat we aan de slag gaan met een spel uit deze reeks. De vraag is dus: is Ratchet & Clank Rift Apart leuk voor mensen die doorgaans geen platformgames spelen? Om te beginnen: kijk even op YouTube naar het verhaal tot nu toe, dan snap je wat beter waar het over gaat. Wij deden het zonder (ongeduld is misschien geen schone zaak, maar het schiet wel lekker op) en dat is ook geen ramp.

Lijkt misschien wat kinderachtig

De nieuwe Ratchet & Clank Rift Apart volgt qua vormgeving dezelfde lijn als zijn voorgangers. Het spel ziet er speels en een soort van cartoonesk uit, net als alle karakters in het spel. Ook de vormgeving van het grote wapenarsenaal lijkt direct van Acme Corporation te komen. Daardoor voelt het aan het begin als een spel voor een wat jongere doelgroep. Hoewel ook je kleine neefjes het een leuk spel zouden vinden, is het geen spel dat uitsluitend voor kids is bedoeld. Kies de juiste moeilijkheid en het zal uitdagend genoeg zijn.

Goed, je speelt dus als Ratchet en het doel is om een grote kwaadaardige vijand te verslaan. Je hoofdwapen is een moersleutel die Ratchet als hamer of boemerang gebruikt. Als secundair wapen begin je met een vrij eenvoudig pistool, maar al snel komen er grotere en explosievere wapens beschikbaar. Daarnaast kun je natuurlijk springen, maar ook zweven, slingeren, sprinten en naar voren springen. Het zijn echt wel heel wat knoppen om onder de knie te krijgen.

Haptische feedback in Ratchet & Clank Rift Apart

Wat gelijk opvalt, is de manier waarop de game gebruik maakt van de haptische feedback. De nieuwe PS5-controllers hebben een veel fijngevoeligere trilfunctie die meer informatie doorgeeft en we speelden nog niet eerder een game die daar zo goed gebruik van maakt als Ratchet & Clank Rift Apart. Qua graphics wordt niet het direct weggeblazen door prachtige vergezichten of hemelse zonsondergangen, maar het spel ziet er goed uit.

Ratchet & Clank Rift Apart speelt verder lekker weg. Hoewel het schieten op vijanden een belangrijk deel is, is er ook genoeg variatie. De ene keer is het een kwestie van behendig springen en de andere keer moet je als Clank zijnde een puzzel zien op te lossen. Dan moet je weer op de achterkant van een turbo-slak over een giftig moeras racen. Tussendoor heb je rustige momenten dat je ergens heen moet lopen en een stuk van het verhaal gepresenteerd krijgt.

Is het leuk voor niet-platformgamers?

Ja, Ratchet & Clank Rift Apart heeft ons aangenaam verrast. Het is niet een spel dat je aanzet en vijf uur later gedesoriënteerd en zonder besef van tijd pas weer weglegt, maar het is een vermakelijk spel om erbij te hebben. Door de afwisseling in gameplay blijft het leuk en als je de basisinstellingen aanhoudt, is het precies uitdagend genoeg. Alleen het schieten op vijanden kan zo hier en daar wat langdradig worden.