Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, de nieuwe Assassin’s Creed is er weer eentje voor in de boeken. Na piraten, Grieken en Romeinen zijn we aanbeland bij de bloeddorstige Vikingen. Het is een van de games die tegelijk verschijnt met de nieuwe next gen consoles – PlayStation 5 en Xbox Series S/X – en dat heeft een reden. Ter vergelijking hebben we Assassin’s Creed: Valhalla voor de review zowel op de PlayStation 4 gespeeld, als de nieuwe Xbox Series X.

Fabelachtige landschappen

Hoewel je misschien zou verwachten dat een game over de Vikingen zich voornamelijk afspeelt in Scandinavië, reis je – als het spel na een paar uur eindelijk ‘echt’ begint – naar Engeland. Jammer, want de Noorse fjorden zien er zo fantastisch uit dat we er uren in rond kunnen dwalen. Gelukkig kan dat ook in het begin van het spel, want zoals je van Assassin’s Creed gewend bent zit het weer vol extra activiteiten. Het klimmen naar de top van een besneeuwde berg om vervolgens uit te kijken over de prachtige landschappen met Keltisch gezang op de achtergrond is echt fabelachtig mooi. Maar niet getreurd, ook de Engelse landschappen vol ruïnes zijn een plezier om doorheen te varen of galopperen.

Nieuw is het karakter waar je mee speelt: Eivor. Je kunt aan het begin zowel kiezen voor een vrouwelijk of mannelijk personage. Maar daarnaast is er ook een optie voor beide, afhankelijk welke ‘herinnering’ er op dat moment sterker aanwezig is. Aangezien je in Assassin’s Creed altijd te maken hebt met twee ‘realiteiten’. Bovendien kan je deze keuze tijdens het spelen aanpassen. Handig, want zo wordt niemand gedwongen een karakter te spelen wat hen niet zint, want dat blijkt online nogal eens problemen op te leveren.

Nederzettingen en laadtijden

Maar met wie je ook speelt, de missie blijft hetzelfde. Nadat je in Engeland aan bent gekomen start je een eigen nederzetting dat je met behulp van overvallen op kloosters moet zien uit te breiden tot een serieus dorp. Elk gebouw dat je bouwt heeft zo zijn voordelen en bieden nieuwe missies. Terwijl je druk bent met je eigen nederzetting ben je overigens tegelijkertijd heel Engeland aan het veroveren of samenwerkingen aan het aangaan. De afwisseling die de verschillende koninkrijken bieden en de extra missies die je moet vervullen maken dat je voorlopig nog wel even zoet bent met Assassin’s Creed: Valhalla. Handig in een winter die we waarschijnlijk voornamelijk thuis spenderen.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over het verschil in gameplay op de PlayStation 4 en de Xbox Series X. Tja, je wordt bijna gedwongen om een nieuwe console aan te schaffen. De laadtijden zijn bij de next gen variant gewoon niet aanwezig, terwijl het oudere model veel meer moeite heeft het spel bij te benen en dat maakt het een minder leuke ervaring. Het loopt gewoon allemaal net even wat lekkerder en het ziet er gewoon net even wat beter uit. Wacht je liever nog even op de feestdagen? Geen probleem. Als je de game al in bezit hebt krijg je een gratis upgrade voor de nieuwe console.

Eindoordeel Assassin’s Creed: Valhalla

Zoals je misschien hebt gemerkt zijn we echte Assassin’s Creed-fans en Valhalla behoort tot de betere titels uit de reeks. Is deze franchise nooit jouw ding geweest? Dan is de kans aanwezig dat zelfs de Vikingen je niet kunnen overtuigen, maar we kunnen het ons nauwelijks voorstellen. Assassin’s Creed: Valhalla is momenteel onze favoriet als het gaat om games voor de next gen consoles. Het ziet er fantastisch uit, het verhaal zit goed in elkaar en de gevechten verlopen steeds soepeler naar mate je extra vaardigheden ontdekt. Ja, hier komen we de winter wel mee door.