Even met een pijnlijke realisatie om mee te beginnen. We hebben tijdens volledige reviewperiode (en dat waren best een paar uurtjes) niet één keer geprobeerd om een achtbaan in een mensenmassa te laten storten. Toch een teken dat we volwassen worden. Nou ja, oud. De eerst RollerCoaster Tycoon is namelijk al ruim 20 jaar. Planet Coaster kun je zien als de spirituele opvolger van de reeks. We hebben het overigens even opgezocht op YouTube. En ja, je kunt de bezoekers nog gewoon door de lucht laten vliegen door er een achtbaan op los te laten.

Planet Coaster (Tycoon)

In het team achter Planet Coaster zitten meerdere ontwikkelaars van RollerCoaster Tycoon 3 en zelfs een paar die meewerkten aan het eerste spel. Waarom dan een nieuwe naam? Sowieso omdat ontwikkelaar Frontier Development niet de rechten bezit voor de naam, maar ook omdat het woord Tycoon nogal vrij wordt ingezet. Ook bij games die kwalitatief niet zo hoogstaand zijn. De werknaam Coaster Park Tycoon werd kort overwogen, maar uiteindelijk werd het Planet Coaster. Een schone lei dus.

Planet Coaster kwam in 2016 uit voor de pc en dit jaar kwam de versie dan eindelijk voor de consoles, inclusief de PlayStation 5. De timing is goed, want zo enorm veel spellen zijn er nog niet voor de nieuwe console. Voor de PlayStation 5 poetsten de makers de resolutie op naar 4K en namen ze de bediening onder de loep om het zo speelbaar mogelijk te maken. Tijd om te achterhalen of computerspel lekker weg speelt op de console.

Spelen met de controller

In het kleurrijke startmenu kun je direct beginnen aan de tutorial. De kibbelende managers van het park leggen je stap voor stap duidelijk uit hoe jij een park bouwt, de mensen blij houdt en problemen oplost. Het tempo van de tutorial ligt niet bijster hoog, maar duidelijk is het zeker. De basale aspecten van het runnen van een park gaan uitstekend met de controller. De menuutjes zijn overzichtelijk ingedeeld en de knoppen zijn goed gekozen.

Uiteraard, zo hier en daar mis je wel een muis. Want een keuzemenuutje zou je normaal met één klik bedienen, en hier moet je eerst het ene knopje indrukken, naar beneden navigeren met het knuppeltje en iets selecteren – maar storend is het niet. Planet Coaster is gelukkig geen spel met bloedstollende actie en voor mensen met een bovenmenselijk reactievermogen. Je komt er even goed wel, doe lekker rustig aan.

Zelfs het bouwen van achtbanen gaat eigenlijk heel prima. Wederom, met een muis gaat het misschien nét iets beter en vloeiender, maar alle bedieningselementen zijn gewoon aanwezig. Al vereist het wellicht een extra handeling. Uiteraard kun je gewoon bestaande achtbanen neerzetten en genieten van een ritje. Net zo makkelijk.

We hebben geen specifiek gebruik van de nieuwe haptische feedback of adaptische triggers kunnen ontdekken. Deze functies zitten op de nieuwe DualSense-controller van de PlayStation 5. In alle eerlijkheid zouden we ook niet weten hoe je dat zou moeten toepassen (maar aan de andere kant zijn wij ook niet de ontwikkelaar).

Voor de rest is Planet Coaster typisch zo’n spel dat je blijft spelen. Je wil nog nét even een extra attractie neerzetten. Of je wilt het aantal blije bezoekers naar de 95 procent krijgen. Of die 20 miljoen aantikken zodat je een achtbaan kunt bouwen. De graphics zien er uitstekend uit en als je een beetje je best doet op je park, zit de sfeer er goed in.

Extreem uitdagend is Planet Coaster niet, maar het behalen van doelen geeft wel voldoening. Zo moet je bij een bepaald park een aantal miljoen dollar aan inkomsten halen uit alleen de winkeltjes en dat vergt net weer anders spelen. Bovendien zijn de verhaaltjes rondom de parken in de carrièremodus vermakelijk. Je kunt altijd volledig blanco beginnen en kijken hoe ver je het schopt zonder het eerste aanzetje in de carrièremodus.

Mocht je de angst hebben om spellen tekort te komen voor je nieuwe PlayStation 5, check dan even Planet Coaster. Het is een fijn spel om in de verzameling te hebben dat lang leuk blijft en dat je ook in de loze momentjes kort kunt spelen. Opslaan kan trouwens ook op elk moment. Handig als jij al klaar bent om te gaan, en er staat nog iemand onder de douche waar je op moet wachten.