Net zoals veel andere games dit jaar, hebben we wat langer moeten wachten op de release van Watch Dogs: Legion. Maar dat zorgt er wel voor dat de derde titel in de serie ongeveer tegelijkertijd verschijnt als de PlayStation 5 en Xbox Series X. Perfecte timing. De vraag is of de nieuwste Ubisoft-game zijn hoofd boven water kan houden, nu er in een klap meerdere grote spellen op hetzelfde moment uitkomen. Wat JFK betreft is het zeker een game die je gespeeld moet hebben.

Watch Dogs: Legion speelt zich af in de nabije toekomst. De organisatie waar jij voor werkt – DedSec – is geframed voor een aantal terroristische aanslagen met een strenge controle staat als gevolg. Hoewel het gaat om een andere werkelijkheid zijn er nog genoeg gelijkenissen met onze wereld zodat het nogal onheilspellend aanvoelt. Als Black Mirror een game zou hebben, dan zou hij er zo uitzien. Aan jou de taak om de inwoners van Londen te bevrijden van de onderdrukking en DedSec nieuw leven in te blazen. Dat doe je uiteraard door het volbrengen van missies, maar ook het hacken van propaganda, verzamelen van nieuwe rekruten en het volk voor je te winnen.

Hacker in Londen

Aangezien de game zich afspeelt in Londen, rijdt iedereen aan de linkerkant van de weg. Een detail waar je nogal aan moet wennen de eerste, tweede en derde keer als je in de auto of op een motor stapt. Maar voor de rest voelt het daadwerkelijk als een complete en werkende stad, inclusief metronetwerk. Er is genoeg reuring en iedereen zit vastgelijmd aan zijn telefoon, helemaal van deze tijd. Het enige wat je nogal al eens uit deze wereld kan halen zijn de lange wachttijden. Misschien dat het aan onze PlayStation 4 Pro ligt, maar de laadschermen geven je genoeg tijd om even door je Instagram-feed te scrollen.

Watch Dogs: Legion

Maar afgezien van de lange wachttijden is Watch Dogs: Legion zeer vermakelijk. Vooral omdat je niet de hele game afhankelijk bent van een karakter met een aantal vaste moves. Een van je doelstellingen is om nieuwe mensen te ronselen voor DedSec. Zodra de NPC aan boord is, kan je hem selecteren als personage om mee te spelen. Wat zorgt voor een haast oneindige hoeveelheid vaardigheden en daarmee speelwijzen die je tot je beschikking hebt. Nadeel is wel dat je daardoor juist niet echt een band opbouwt met een vast karakter, behalve de DedSec AI Bagley. Momenteel is er nog geen multiplayer modus beschikbaar, maar deze wordt volgens Ubisoft begin december toegevoegd.

Eindoordeel Watch Dogs: Legion

Je zult jezelf niet snel vervelen. Er is namelijk genoeg te doen in de nieuwe Watch Dogs: Legion. Niet alleen het verhaal zit goed in elkaar. De losse missies zijn uitdagend en afwisselend, maar de grote vraag is of het beter is dan zijn concurrenten. Er verschijnen nu eenmaal meerdere open world-games tegelijkertijd. Vooral Assassin’s Creed: Valhalla – ook van Ubisoft – ligt qua gameplay vrij dicht op elkaar. Wat ons betreft moet het geen probleem zijn, al kan je het misschien beter niet direct achtereenvolgend spelen. Maar op zichhzelf Watch Dogs: Legion is zeker een aanrader. Nu alleen hopen dat de next gen-consoles een oplossing bieden voor de lange laadtijden tussendoor.