Vroeger, voor de tijd van Spotify, afspeellijsten en muziek die altijd, overal en (vrijwel) gratis beschikbaar was, was het luisteren van een album een speciaal moment. Je skipte nooit meteen naar de hit. Je startte bij het begin en draaide de plaat volledig af. Wie dat nu nog steeds fijn vindt, heeft een goede aan vinyl. En aan de platenspeler van IKEA.

Je leest het goed: de Zweedse meubelreus heeft een heuse pick-up aan haar assortiment toegevoegd en JFK testte ‘m. En nee, we hebben het nu niet over een type auto, pick-up is ook een benaming voor een apparaat waar je langspeelplaten mee afspeelt. Zoals de platenspeler van IKEA, in vaktermen OBEGRÄNSAD genaamd.

Wees gerust, je hoeft ‘m niet met behulp van een inbussleuteltje in elkaar te zetten. De OBEGRÄNSAD is plug and play, mits je een versterker of speaker met ingebouwde versterker hebt die RCA-kabels slikt. Je hebt immers wel speakers nodig om je muziek uit te laten komen. Maar dat spreekt voor zich, nemen we aan. Ook goed om te weten: stroom krijgt ie via USB-C. Maar je moet wel zelf zorgen voor een stekkertje.

Hoe goed is de platenspeler van IKEA?

Voor we ons buigen over het geluid, eerst even een korte noot over het design. Ondergetekende heeft al een hoop platenspelers gezien (en versleten) in z’n leven, maar zo’n strak en mooi vormgegeven exemplaar gebruikte hij niet eerder. De platenspeler van IKEA heeft namelijk een feature die je niet vaak tegenkomt: het draaiplateau helt over de zwarte behuizing heen. Fun fact: de heren achter Swedish House Mafia werkten mee aan het design.

Goed, het geluid is prima. Er zijn absoluut betere draaitafels, maar voor het geld dat je neerlegt voor deze OBEGRÄNSAD hoef je geen wereldklasse te verwachten. Alle zuurheid daar: wie een mooie speler zoekt om zo nu en dan te genieten van een plaatje, zit met deze platenspeler van IKEA geramd.

Nadelen van de OBEGRÄNSAD platenspeler

Zijn er ook nadelen? Jazeker. Allereerst is de platenspeler heel erg licht. In feite een voordeel en nadeel tegelijk, want zware apparaten zijn duurder om te maken en vervoeren, maar gewicht in een platenspeler zorgt ook voor stabiliteit. Een ander, zwaarder wegend nadeel is dat de OBEGRÄNSAD zonder stofkap komt. Dat betekent dat je speler open en bloot stof staat te happen. En dat je ‘m dus met regelmaat moet schoonmaken.

Dat gezegd hebbende is deze OBEGRÄNSAD platenspeler van IKEA een pareltje voor iedereen die net z’n eerste LP’s heeft opgepikt bij de kringloop en niet direct honderden euro’s stuk wil slaan op een écht goede speler. Hij is mooi, doet wat ‘ie moet doen en als je hem goed schoonhoudt, gaat hij ongetwijfeld een flinke tijd mee. Goede koop, en dat voor 129 euro.