Virtual reality-brillen liggen dan misschien wel een paar jaar in de winkels, het voelt nog altijd alsof het een stuk technologie uit de toekomst is. Misschien wel omdat VR – ondanks verwoede pogingen van diverse aanbieders – nog niet in elke woonkamer te vinden is. Wie weet kan PlayStation met de nieuwe VR2 daar verandering inbrengen.

Dat de eerste VR-bril van PlayStation naar ons idee nooit helemaal is aangeslagen, dat kunnen we ergens wel begrijpen. Als het ding eenmaal is ingesteld, dan werkt het heel aardig, maar het optuigen van het ding is elke keer zo’n gedoe. Een flop durven we het met ruim vijf miljoen verkochte exemplaren trouwens ook niet te noemen.

De PS VR2 is direct veel beter

Het grootste verbeterpunt van de nieuwe PS VR2 laat zich gelijk zien. Binnen tien minuten ben je ondergedompeld in de digitale wereld. Zelfs de grootste digibeet kan dit ding aansluiten. De enige drempel bij ons was dat de controllers niet opgeladen waren. Oh, en natuurlijk moest er eerst nog even een update draaien – maar dat is niet de schuld van de bril.

Waar je bij de oude bril een extra kastje en zo’n vijf kilometer aan snoeren moest gebruiken, sluit je de PlayStation VR2 aan met slechts één kabeltje. Deze doe je in de USB C-poort voorin de console. Grote kans dat die poort toch vrij is. En nog grotere kans dat je niet eens wist dat het een USB C-poort was. Dit maakt ook het opbergen van de bril na het gamen twintig keer eenvoudiger. Je plugt hem alleen uit.

De twee controllers moet je één keer koppelen met een kabeltje. Er is ook geen camera meer die je beweging registreert en voor het gemak zit er wél een camera in de bril, zodat je met één druk op de knop de ‘echte’ omgeving kan bekijken. Zo kun je even kijken of je niet te dicht tegen de muur staat of je zoekt je glas drinken om even te hydrateren.

Goede registratie van bewegingen

De nieuwe PS VR2 registreert de bewegingen van jouw hoofd feilloos, net als de bewegingen van de twee handcontrollers. Bij de oude PlayStation VR ging dit nog weleens mis, omdat je bijvoorbeeld net buiten het beeld van de camera bewoog. Ook zit er eye tracking in de nieuwe bril. Daar merk je helemaal niets van, dus we gaan er eventjes vanuit dat dat ook goed werkt.

De twee sense-controllers liggen prima in de hand, al is het even wennen dat je een trigger hebt bij je wijsvinger en in het handvat bij je middelvinger nog een knopje. Sommige spellen kun je zittend doen, sommige staand en bij andere heb je wel twee bij twee meter nodig. Hou dus rekening bij de aanschaf van sommige spellen dat je de woonkamer moet opruimen.

Hoe speelt de nieuwe PlayStation VR2?

We hebben vooral gefocust op de hardware, maar konden het niet laten om de demo van Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge te spelen. De gameplay van dit spel is heel basic (dingen pakken, schieten met een wapen), maar je merkt wel dat de controls heel trefzeker zijn. Waar je heen reikt, dat pak je. Waar je mikt, daar schiet je.

Ook spelen we even Gran Turismo 7 in VR – en dat is al helemaal geweldig. De graphics zijn wel iets minder mooi dan op een 4K-scherm, maar de toegenomen beleving compenseert hier ruimschoots voor. Er is veel meer snelheidsbeweging en het is ongelofelijk cool om tijdens een mooie inhaalactie naar links en rechts naar je tegenstanders te kunnen kijken.

De hardware is dus echt dik in orde – we zijn heel benieuwd waar de spelmakers mee gaan komen. Alleen maar een paar shooters (die in VR heel snel herhaaldelijk worden) zal niet genoeg zijn, maar met releases als Cities VR en No Man’s Sky wordt er een mooi begin gemaakt.