Age of Wonders: Planetfall is de nieuwe titel van het Nederlandse Triumph Studios. Een tactische turn-based combat game die zich volledig afspeelt in een galaxy far far away. De ruimte dus. JFK mocht het spel reviewen voor de PlayStation 4.

Age of Wonders: Planetfall

Het doel van het spel is simpel, zorg dat jij de meest succesvolle kolonie sticht op de desbetreffende planeet en win van de andere partijen die aanwezig zijn. Maar dat is eigenlijk ook het enige makkelijke aan het spel. Als je een complete nieuwkomer bent in het genre tenminste. Allereerst kan je kiezen tussen zes verschillende factions die er echt fantastisch uitzien. Het gaat van cyborg-zombies tot aliens en alles wat daar tussenin zit qua sci-fi thema. Uiteraard allemaal met hun eigen voordelen en nadelen. Dan is het zaak om de planeet te kiezen waar je gaat settelen en kan het spel beginnen.

Als complete beginners doen wij het eerst rustig aan en starten – zoals het hoort – met de tutorial. Dat is ook zeker nodig, want de game is zo gigantisch dat je zelfs met een uitgebreide uitleg verdwaald in de hoeveelheid opties. De bediening werkt goed en ook de AI die je helpt onderweg vat de vele regels tekst goed samen. We gaan telkens door de handelingen heen, maar zelfs aan het eind van de tutorial is het ons nog niet helemaal duidelijk wat nou exact het nut was van iedere stap.

Liefhebbers van het genre zullen hoogstwaarschijnlijk redelijk snel wegwijs zijn in Age of Wonders: Planetfall. Alleen weet het ons als nieuwkomers niet direct te grijpen. Zeker op de console is het erg veel tekst op een groot televisiescherm. Al is dat waarschijnlijk omdat de tactische turn-based combat game gewoon niet helemaal iets voor ons blijkt. Balen, want het ziet er wel echt goed uit. De planeten zijn prachtig vormgegeven en de combat is echt heel strak. Er zijn alleen te veel opties als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.