Animal Crossing New Horizons kon op geen beter moment verschijnen. Het escapisme in Nederland is op z’n hoogtepunt, nu iedereen thuis binnen zit. In Animal Crossing voor de Nintendo Switch verhuis je naar een prachtig – vrijwel onbewoond, voor jouw komst – eiland waar het gras groen is, de lucht schoon en waarom het woord misère  en verdriet volledig ontbreken in het plaatselijke woordenboek. Sterker nog, het zou ons niets verbazen als het woordenboek niet bestaat. Wie heeft er daar tijd en zin om dingen te leren. Het grootste gevaar aldaar is een wespensteek – waar gewoon een medicijn voor bestaat.

Zoektocht naar geluk

Het doel van Animal Crossing New Horizons is om een gelukkig leven op te bouwen op het zelf te benoemen eiland. Geen prinses om te redden, geen kwaadaardig duivelsgebroed om te slachten en ook geen wereld om te behoeden van de ondergang. Het is een zorgeloos leven in handformaat, om even in te ontsnappen als de muren van de woonkamer iets te dichtbij komen. Ook na de coronacrisis zal het overigens gewoon een leuk spel zijn om te spelen. Zeker omdat het op de handheld Nintendo Switch te spelen is, kun je het een tijdje spelen en gewoon weer wegleggen. Daar is het spel perfect voor.

Verzameldrang

Een andere naam voor Animal Crossing New Horizons zou kunnen zijn ‘Verzameldrang Simulator’. Je begint op het eiland met niets meer dan een tent en de kleren op je lijf. Door onkruid, takken, appels en andere spullen te rapen, kun je andere spullen bouwen of de gevonden voorwerpen verkopen voor valuta, in dit geval ‘Klingels’. Het deze materialen en doekoes kun je weer gereedschappen bouwen of kopen om, inderdaad, nog meer spullen te vangen of vinden. Uiteindelijk kun je daarmee weer inrichting voor je huis, planten, kleding en allerlei frutsels kopen.

Verslavend

Het gaat er allemaal heel gemoedelijk aan toe. En ondanks het gebrek aan een duidelijk doel, blijf je Animal Crossing New Horizons spelen. Je wilt toch elke keer weer ontdekken wat er nog meer te halen valt, of een nieuwe vloer voor je huisje. Je wilt die catalogus van gevangen insecten vol krijgen, of zien welke planten er uit de grond komen als je elke dag met de gieter in de weer gaat. Het beloningscentrum in de hersenen vuurt als een automatisch geweer, elke keer als je genoeg hout hebt om een hengel te maken, of als je nieuwe vloerkleed in je digitale brievenbus zit.

Eindoordeel Animal Crossing

Zoek je dus een ontsnapping van het thuiszitten en heb je The Sims helemaal grijsgedraaid, dan is Animal Crossing New Horizons een uitstekend spel. Het is een spel dat iedereen kan spelen, ook je vrouw, vriendin of je kids. Zelfs als je normaalgesproken deze laagdrempelige games links laat liggen, is dit de tijd om het eens te proberen. We horen zojuist dat iemand meubels in de bomen heeft verstopt op ons eiland, dus we gaan weer even op zoek, aju.