Civilization VI ligt al enige tijd in de winkels, maar sinds kort is hij ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. En tja, we hinken eigenlijk een beetje op twee gedachtes in deze review. Er is namelijk niets mis met Civilization VI op zich. Het probleem ligt voor ons nou juist bij het ‘nieuwe’ platform en dat is nou juist wat we moeten reviewen. Hoe graag je het wil, sommige games werken gewoon niet op een console en dit is er duidelijk een van. Misschien komt het doordat wij gewend zijn om dit soort spellen op de pc te spelen, maar het heeft ons gewoon niet helemaal gegrepen en dat is jammer.

Bouw jouw ideale wereld

Het bekende Civilization is inmiddels alweer aanbeland bij het zesde deel van de reeks. We durven het bijna niet te zeggen, maar wij zijn complete nieuwelingen in de franchise. Heel veel durven we dan ook niet te zeggen over de veranderingen die de Sid Meier’s game heeft doorgemaakt. We gaan er met een frisse blik in. Als je Civilization VI voor de eerste keer opstart en beginanimatie te zien is op het grote scherm, wordt je helemaal opgezweept om te gaan spelen. We zijn direct enthousiast, maar dan gaat het mis…

Civilization VI PlayStation 4

Niet elk begin is makkelijk

We proberen in eerste instantie het spel te starten zonder de tutorial, maar dat blijkt een verkeerde zet. Er zijn zo ontzettend veel functies dat je wel even door de gebruiksaanwijzing heen moet. Geen fan, maar vooruit. Ook de tutorial blijkt wat langdradig, met lange teksten waar we ons doorheen moeten worstelen. Misschien dat we wat ongeduldig zijn, maar we zijn ook geen fan van televisieseries waar je ‘even door de eerste afleveringen heen moet’. Het is goed of niet. Misschien dat het komt omdat we nieuw zijn in de franchise en er zo veel opties zijn, het kan prima zijn dat oude bekenden geen enkele problemen ervaren, maar voor ons klopt er iets niet.

Heimwee naar muis en toetsenbord

Het probleem is eigenlijk de UI. Er zijn zoveel opties, maar niet genoeg ruimte. Daardoor zit alles achter een ander menu. Elk menu moet je dan weer bedienen met de joystick, pijltoetsen of actieknoppen. Zoals we eerder al zeiden, misschien ligt het aan ons pc-game brein, maar we missen gewoon een muis en toetsenbord. Even hoveren over een knop om te zien wat het doet hebben we nooit eerder zo gemist als in deze game.

Civilization VI PlayStation 4

Uiteindelijk is de game wel vermakelijk, maar het voelt nog steeds een beetje out of place. We hadden flink wat uren nodig om in te komen en het liefst wil je direct beginnen. Civilization VI is overigs al enige tijd beschikbaar op de pc. Natuurlijk is het fijn voor alle strategie-game fans die enkel een console hebben, maar laten we eerlijk zijn, dan moet die gewoon zo snel mogelijk aangeschaft worden. We zijn heel eerlijk over onze bias. Dit was hem gewoon niet helemaal.

Trailer Civilization VI voor PlayStation 4