Al een tijdje hebben we een bepaalde fascinatie met Flight Simulator.  We zien zo hier en daar eens een video voorbijkomen op YouTube van een geweldig nagebouwde cockpit in een zolderkamertje of een speler die het net iets te serieus neemt. Maar tot nu toe hebben we het nog nooit een serieuze kans gegeven. Met zoveel fans, dan moet het toch wel leuk zijn? Flight Simulator 2020 gaf ons de perfecte aanleiding om eens onder te duiken in het wereldje – en om uit te zoeken of het als leek überhaupt te doen is om het spel te spelen. Tijd om de vliegtuigmodus van de laptop in te schakelen.

De download van Flight Simulator 2020 is binnen enkele minuten klaar, maar wanneer je voor het eerst de game opstart, moet er nog even 100 gig binnengehaald worden, hou daar dus rekening mee. Toen alles na een middagje pruttelen klaar was, kozen we verstandig om eerst maar een tutorial te doen. Je wordt dan in de cockpit van een Cesna gedropt met een vriendelijke vrouw die je toespreekt en de nodige opdrachten geeft. Het begint simpel met zaken als met een rustig bochtje naar links en rechts en eindigt in een volledige routine van opstijgen en landen.

De kracht van Flight Simulator 2020

Over de besturing straks wat meer, maar eerst de eerste indruk als je in het vliegtuig stapt. Op een meter afstand zie je een perfect gedetailleerde cockpit en met de muis kun je alle knopjes bedienen. Nieuwsgierig draaiden we bijvoorbeeld aan het knopje van de motor en werden inderdaad getrakteerd met een hap aarde en de melding dat we opnieuw moesten beginnen. De meters bewegen mee en als je de echte ervaring wilt, moet je die ook goed in de gaten houden. Het is bijster interessant om een te zien wat er voorin de cockpit allemaal gebeurt wanneer jij je voorverpakte broodje op 22C zit te eten.

De cockpit is geweldig, maar niet eens het indrukwekkendste, want dat is alles wat daarbuiten gebeurd. Microsoft propte de volledige wereld in Flight Simulator 2020. Nee echt, de volledige wereld. Je kunt letterlijk over jouw achtertuin vliegen, als je dat wilt. En sterker nog: als er een file naast jouw dorp staat, staat die file ook in het spel. Flight Simulator gebruikt realtime data van het weer, het verkeer én andere vliegtuigen. Je vliegt dus in een exacte kopie van de wereld op dit moment. Je zou dus voordat je naar het werk vertrekt vanuit een vliegtuig het verkeer naar het kantoor kunnen checken.

De digitale wereld is adembenemend – alleen daarvoor moet je het spel eens gespeeld hebben. Vlieg eens met zonsondergang langs het Vrijheidsbeeld of aanschouw de skyline van Rotterdam midden in de nacht. Zeker nu veel vakantieplannen in het water zijn gevallen, is dit een mooie manier om toch een uitstapje te maken. De wereld is door kunstmatige intelligentie aan de hand van satellietfoto’s gemaakt, dus zo hier en dan zul je wel een gebouwtje tegenkomen dat niet helemaal klopt – zo was de kerk hier een boerderij.

Wat heb je nodig als leek?

In principe zou je het spel kunnen spelen met de pijltjestoetsen, maar dit doet afbreuk aan de ervaring. Zelf dachten we dat we een joystick, een pedalenset en een stel gashendels nodig hadden, maar uiteindelijk gingen we alleen voor een Thrustmaster TCA Sidestick Airbus Edition die we eventjes mochten lenen. Deze koop je al voor 69 euro en voor beginners is het perfect. Je sluit hem aan met een USB-kabel en klaar is kees.

De Thrustmaster TCA Sidestick Airbus Edition is een replica van een joystick uit een lijntoestel, wat op zichzelf al best tof is. Voor het grootste deel bestaat de controller uit plastic en alles voelt stevig en solide aan. Hij is licht genoeg om op te pakken en naderhand in de kast op te bergen. Je input wordt bovendien gewoon goed verwerkt en je hebt tijdens het vliegen nooit het idee dat je met een budget-controller aan het spelen bent.

Flight Simulator herkent de joystick en configureert zelf de knoppen, die moet je dus nog even zelf uit je hoofd leren. De zijknoppen kun je trouwens wisselen als je linkshandig bent. Op de joystick zit een enkele gashendel en de joystick kan naast het gebruikelijke heen en weer bewegen, ook draaien. Deze twee toevoegingen maken een losse pedalenset en een hendelset in principe overbodig. Deze kun je er later bij kopen als je besluit dat je het professioneler wilt aanpakken. Voor de beginner is de enkele joystick een perfecte keuze.

Is Flight Simulator 2020 moeilijk?

Dat is natuurlijk de hamvraag. Is het als beginner of leek überhaupt te spelen? Het korte antwoord is: jazeker. Het besturen van het vliegtuig is in het spel niet extreem moeilijk. Opstijgen, een bochtje maken en zelf landen is goed te doen. Het exact uitlezen van de metertjes en het vliegplan nauwkeurig volgen, dat is eigenlijk het lastigste. Als je de volledige ervaring wilt hebben, kun je zelf de checklist voor het vliegen afwerken en via de radio met de toren praten. Wil je het wat eenvoudiger doen, kun je dit delegeren aan je copiloot. Je kunt zelfs alles laten doen en lekker toekijken – best fijn bijvoorbeeld als je een tweede scherm hebt waar je niets op hebt staan.

Makkelijk om onder controle te krijgen, lastig om te meesteren. Om de vraag te beantwoorden of je het als beginner of leek moet spelen: zeker. Je moet wel een bepaalde fascinatie hebben met vliegtuigen of met reizen, want het is geen in explosies gedrenkt actiespel met wilde Top Gun-achtige vliegscènes. Het is een spel waar je voor gaat zitten of een spel dat je juist in de achtergrond op autopiloot aanzet. Het steekt prachtig in elkaar en is niet lastig om te spelen en zelfs met een vriendelijk geprijsde joystick als de Thrustmaster TCA Sidestick kun je van start gaan.