We zijn allemaal wel bekend met coöperatieve horror shooters, of je er nou van houdt of niet. Lekker alles kapot schieten samen met je vrienden. GTFO is echter geen game waarin je als een gek om je heen moet schieten, zoals bijvoorbeeld Left For Dead, want dan kom je niet ver. De game blinkt juist uit in stealth. In de donkere tunnels waarin jij je in GTFO bevindt, is geweld niet altijd de oplossing. Dat maakt het spel uniek in zijn genre.

Onderdeel van een team

De manier waarop je moet samenwerken met je medespelers om de expedities te overleven, komt niet vaak voor in games. Voor jezelf kiezen is bijna onmogelijk en de leiding nemen ook. In je eentje heb je nooit alle informatie die je nodig hebt om een level door te komen. Mensen die niet per se van shooters houden, of die nieuw zijn in het genre, kunnen nog steeds een waardevol deel van het team zijn. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de bewegingen van Silent Hill-achtige wezens, de ‘sleepers’, in de gaten houden met een bioscanner.GTFO

Strategie is noodzakelijk in GTFO

Die bioscanner zal iedereen die de Alien-films heeft gezien, wel bekend voor komen. Dan snap je dus ook meteen dat je amper rust krijgt in deze game. De intense en gespannen sfeer waar jij je constant in bevindt, is zowel verschrikkelijk als geweldig. Gelukkig krijg je tussendoor af en toe een adempauze, waarin je met je team kunt overleggen wat de volgende stap wordt. Er zijn verschillende manieren om levels te halen, maar een duidelijke strategie is noodzakelijk.

Dood is ook echt dood

Stealth maakt het passeren van gevaren veiliger, maar kost je veel resources. In de aanval gaan is sneller, maar de hoge moeilijkheidsgraad van GTFO maakt de kans op slagen erg klein. Bereid je maar vast voor, je zult vaak dood gaan. Gelukkig veranderen de expedities qua opzet niet, dus kun je met jouw team analyseren waar het fout ging. Aangezien er tot nu toe nog geen checkpoints aan de game zijn toegevoegd en elke expeditie toch wel zeker een uur duurt, kan dit erg frustrerend zijn. Momenteel zijn er nog maar zes expedities, maar deze houden je wel even zoet. Bovendien is de game nog in early access, dus we verwachten dat er nog wel meer zullen volgen.

GTFO

Al met al is GTFO een spannende en slimme game, waar je niet snel verveeld door raakt. De sfeer is één van de belangrijkste troeven. Monsters die een pulserend licht afgeven, dat als een hartslag sneller gaat kloppen wanneer ze jou in de gaten krijgen. Puzzels die je er soms bijna toe dwingen om langs hordes te sluipen. Er zijn geen jumpscares nodig, al zul je die ongetwijfeld ook wel een aantal tegenkomen. Het grootste nadeel is dat geen in-game voice chat aanwezig is, aangezien je zoveel met je team moet communiceren. In plaats hiervan heb je de mogelijkheid om in-game gebruik te maken van een aparte Discord server. Die overigens dan wel weer handig is als je niet genoeg vrienden hebt om een squad te vullen.

De early access van GTFO is te koop voor €34,99 via Steam.

Trailer GTFO

(Beeld: 10 Chambers Collective)