Het gebeurt niet vaak, maar eens in de zoveel tijd komt er een spel langs waarvan je alleen de titel hoeft te horen om te weten dat je het wilt hebben.  Iron Man VR is er zo eentje. Je fantasie slaat direct op hol bij het horen van de gametitel. En dat creëert gelijk een enorme valkuil voor de makers, want met zoveel anticipatie kan het alleen maar tegenvallen, toch?

‘I am Iron Man’

Iron Man VR stelt niet teleur, in ieder geval niet de eerste momenten. Het had zomaar een simpele game kunnen zijn waarbij het vliegen automatisch gaat en je de motion-controls alleen gebruikt om dingen uit de lucht te schieten, als een veredelde kermistent. Dat is het niet. Jij bent volledig in controle over het pak van Iron Man. Jij bent Iron Man. Niet de versie van Robert Downey, maar gewoon eentje uit de stripboeken. Net een andere stem en een iets ander uiterlijk, maar net zo bijdehand.

De besturing is tamelijk geniaal bedacht. Door je handen langs je zij te houden met je handpalmen naar achteren, kun je vliegen, zoals Iron Man dat ook doet. Richt je je handen naar voren met je handpalmen ook naar voren, schiet je de standaard laser. Hou je je armen op dezelfde manier, maar met je handen omlaag, gebruik je de slimme raketten op de pols. We moeten wel zeggen dat het niet altijd vlekkeloos verloopt, soms zit je met je hopeloos met je armen te zwaaien om je raketten te activeren.

Het vliegen is wat lastig om onder de knie te krijgen en je kunt jezelf behoorlijk misselijk maken, maar als je eenmaal gaat, kun je jezelf best verliezen in het zijn van Iron Man. Tussen het geweld door, gaat het pak ook uit en hobbel je als Tony Stark door de enorme villa in Malibu, wat de beleving compleet maakt. De graphics van Iron Man VR mogen er zijn, maar de PlayStation VR ontbreekt het aan rekenvermogen om echt een pareltje neer te zetten.

De makers schreven een amusant verhaal voor de game, dus het is niet alleen maar lomp dingen wegvagen met lasers. Het verhaal en de lange laadtijden tussendoor halen soms wat tempo uit het spel, waardoor je na een uurtje spelen niet altijd het idee hebt dat je veel hebt gedaan. Na een tijdje begint het spel wel redelijk in herhaling te vallen wat betreft de actie, en zul je het echt voor het verhaal moeten doen. Een aanrader? Het is wel een game die je gespeeld moet hebben, als je een PlayStation VR hebt liggen, al hadden we hem het liefst dan voor 20 euro gezien.