Nest Audio is de nieuwe smart speaker van Google. Een praatpaal, maar dan met fenomenaal geluid. De focus ligt daarom ook op muziek. Niet gek in een tijd waarin we meer tijd thuis doorbrengen en dus meer muziek luisteren tijdens kantooruren, maar ook onder het koken of workouts. JFK kreeg een exemplaar thuisgestuurd voor een review van de nieuwe Nest Audio.

Laten we beginnen met de olifant in de kamer. Het is opnieuw een microfoon die je in huis plaatst. Tja, we kunnen ervan zeggen wat we willen, maar dat weet je nu eenmaal als je er eentje aanschaft. Er zit overigens een schuif op de achterkant waarmee je de microfoon kunt uitschakelen, dan kan je de Nest Audio gewoon gebruiken als bluetooth speaker. Uiteraard ook een optie, maar niet echt waar het apparaat voor is ontworpen. Nou ja, je mist in ieder geval een hoop functionaliteiten.

Google Assistent

De besturing gaat met enige horten en stoten. Jammer, want je zou verwachten dat de Google Assistent inmiddels een aardig woordje over de grens spreekt. Het werkt uiteindelijk, maar alleen als je exact de juiste bewoording gebruikt. Vraag je de Nest Audio – zoals in de handleiding aangegeven – namelijk om ‘het laatste nieuws’, dan krijg je dat van ‘t Vlaamse Het Laatste Nieuws. Zelfs na het verwijderen van het medium in de Google Home App. Maar vraag je om ‘het laatste nieuws van de NOS’, dan luistert de Nest Audio weer wel. Al kost zelfs dat nog enige moeite af en toe.

Een ander voorbeeld is de muziek. Blijkbaar spreken we zo onherkenbaar dat de slimme speaker er heilig van overtuigd was dat we om Rapper Sjors vroegen in plaats van ‘Watermelon Sugar‘ van Harry Style. Tja, dat zorgt voor enige frustratie. Ook kregen we geen ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen, maar de soundtrack van de gelijknamige film. Je moet dus duidelijk zijn. Als de muziek dan eenmaal begint te spelen kan het feest echter beginnen. Het is geen vervanging van een hoogwaardige muziekinstallatie, maar als slimme bluetooth speaker voor deze prijs is het een koopje.

Eindoordeel Nest Audio

De Nest Audio is allereerst een prachtig apparaat dat in geen enkel interieur misstaat. Bovendien kost het apparaat nog geen 100 euro, waarmee hij zeer gunstig geprijsd is tegenover andere – domme – bluetooth speakers. Maar optimaal is het nog niet. Er zit zeker potentie in, het geluid is goed, maar de slimme speaker is nu eenmaal nog niet slim genoeg. Dat zal waarschijnlijk met elke update verbeteren, dus we moeten geduld hebben. De vraag is alleen of je tot die tijd kunt leven met de frustratie van de zoveelste: ‘Als je daar hulp bij wilt moet je me meer informatie geven’.