Star Wars: Journey to Batuu is de nieuwste Game Pack voor de Sims 4. Oftewel minder nieuwe functionaliteiten dan een Expansion Pack, maar meer dan enkel extra kleding en voorwerpen zoals een Accessoirepakket biedt. De belangrijkste toevoeging is de planeet Batuu, want daar speelt het verhaal zich af. Behalve eventuele meubels en kledingstukken die zijn toegevoegd zal je in reguliere werelden van Sims 4 weinig merken van Star Wars: Journey to Batuu. Het ligt natuurlijk aan je persoonlijke voorkeur of je dit een pré vindt of niet.

Wat is nieuw in Journey to Batuu?

Eenmaal aangekomen op Batuu wordt je leven direct overgenomen door het volbrengen van missies. Dat gaat in eerste instantie om het kiezen van de kant die jij gaat ondersteunen: de First Order, het Verzet of de Schurken. Dit bepaalt voor een belangrijk deel jouw ervaring op de planeet. Door middel van nog meer missies verdien je reputatie bij jouw fractie en daarmee verdien je nieuwe outfits en gadgets. Onderweg kom je bekende Star Wars personages tegen, zoals Kylo Ren, Rey of vlieg je in de Millennium Falcon. Je kunt een eigen lichtzwaard kopen en een droid samenstellen.

Het volbrengen van de missies is in eerste instantie leuk om te doen. Natuurlijk bestaat het vaak uit niet meer dan met mensen praten of taken uitvoeren, maar wel telkens in een nieuw verhaal gegoten. Vol enthousiasme begonnen we aan onze samenwerking met de First Order. Misschien iets te, want al snel heeft onze sim een zwaar slaapgebrek en plast meerdere keren in z’n broek. Een huis heb je dan ook niet echt, behalve een gebouw – waar je als speler niet naar binnen kunt – met de opties ‘opfrissen’ en ‘slapen’. Tja, we kozen toch voor het gebruik van cheatcodes om het humeur op peil te houden. Al krijg je met het reizen heen en weer tussen de buurten – wat je redelijk veel doet – wel een boost als je het Star Wars-doel uitkiest voor de sim.

Binnen een avond volbrachten we de complete First Order-verhaallijn. Dansten als Stormtrooper, lachten met Kylo Ren en versloegen meerdere aliens in lichtzwaardvechten. Toen we eenmaal de maximale reputatie wisten te behalen kwam er echter de anti-climax. Want behalve nieuwe outfits – super leuk, daar niet van – was er eigenlijk vrij weinig extra. Geen grote eindmissie. Geen in-game cinematic. Geen confetti. Tja. Natuurlijk is de weg net zo belangrijk als de bestemming, maar dat was er – in al ons enthousiasme Kylo Ren te vriend te houden – een beetje bij ingeschoten. Omdat er naast de missies vrij weinig te doen is op Batuu heb je ook niet zo heel veel keuze om meer activiteiten tussendoor te doen.

De grote vraag is natuurlijk: is Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu het waard? Nou, dat hangt ervan af of je fan bent van de filmreeks. De graphics en muziek zijn namelijk echt ontzettend goed gemaakt. Het is echt tof om rond te lopen op Batuu en interactie te hebben met de diverse personages, maar hoe lang dat leuk blijft is de vraag. We willen de Game Pack zeker nog een keer doorlopen aan de kant van het Verzet. Maar ja, of je daar 20 euro voor wilt neerleggen is aan jou. Het is leuk, maar misschien een beetje mager en een anti-climax voor de mindere Star Wars-fan. Zeker als je ook geen behoefte hebt om ruimtehuizen te gaan bouwen, want buiten Batuu om kan je in Sims 4 vrij weinig met de Game Pack.

Trailer Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu