Wat Max Verstappen nu doet voor de Formule 1, deed Tony Hawk twintig jaar geleden voor het skateboarden. Niet per se omdat skateboarden één van de best bekeken sporten ter wereld was, maar omdat meneer Hawk werd vereeuwigd in een game. Tony Hawk’s Pro Skater (THPS) maakte skateboarden populair. Nu maakt de remake van het eerste en tweede deel uit de spellenreeks, Tony Hawk weer populair. Sterker: Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 is de reden dat remakes bestaan.

Mannen van een zekere leeftijd die de remake aanzwengelen, zullen stante pede worden overvallen door een mierzoet gevoel van nostalgie. Het introfilmpje, de knallende klanken van Rage Against the Machines ‘Guerilla Radio’, het laadscherm. Alles klopt. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 kickflipt je in één klap terug naar je jeugd, toen je urenlang op je PlayStation 1 probeerde de sick score te overklassen. Of de secret tape probeerde te vinden, de letters S-K-A-T-E wilde verzamelen of een zieke comboscore probeerde te nailen.

Voor de nieuwkomer is bovenstaande allemaal abracadabra, maar dat is geen reden om deze game zonder pardon overskateboard te gooien. Juist niet, want hoe erg THPS ook intapt op het nostalgische gevoel van oude bekenden, ook nieuwkomers zullen ‘m lusten. Het ziet er gelikt uit, werkt vloeiend, is uitdagend, spannend en, misschien nog wel het belangrijkste, heel erg leuk. We schreven niet voor niets: dit is de reden dat remakes bestaan. Heb je nog nooit een THPS-game gespeeld, dan is dit je ingang.

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review

Lekker unlocken

De werking is simpel. De game – of eigenlijk: beide games, want het is een bundel van de eerste twee delen – is opgebouwd uit diverse levels. Ieder level komt met eigen doelen die moeten worden behaald om het volgende level te unlocken. Je moet op zoek naar een videoband, je moet bepaalde puntenaantallen halen, een reeks van dezelfde voorwerpen verzamelen, dat werk. Iedere keer dat je een level start, krijg je twee minuten de tijd om zoveel mogelijk doelen te halen. Ieder doel dat je afvinkt, hoef je niet nog eens te doen.

Vrij rechtlijnig, toch? Maar verwacht niet dat het een makkie wordt. De puntenaantallen die je bij elkaar moet skaten, zijn serieus uitdagend in die twee minuten. Het vereist nauwgezette kennis van de knopcombinaties  van iedere truc en een talent om zoveel mogelijk trucs aan elkaar te rijgen tot een lange combo. Want, je voelt hem aankomen, hoe langer de combo van trucs, hoe meer punten je krijgt. De ‘ziekste’ combo die ondergetekende bij elkaar skatete, bedroeg meer dan drie miljoen. Dat flik je echt niet zomaar.

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review

Trucjes doen op dingen

Ben je de carrièremodus zat, dan kun je zowel online als split screen multiplayeren in diverse spelmodi. Van een wedstrijdje puntenscoren tot een wedstrijdje wie heeft op de meeste voorwerpen een trucje gedaan. En dan bedoelen we dat niet dubbelzinnig op de manier zoals Sterretje het ooit zei in Oh Oh Cherso. Meer dan genoeg variatie om je wat uurtjes in lockdown te houden. Veilig weg van alle coronarigheid buiten.

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 biedt de perfecte mix van skills, uitdaging, toegankelijkheid, levels en lol om garant te staan voor uren skateplezier. Als je deze game niet voelt, is er serieus iets niet in de Hawk met je, dan zit er een skeetje los. Of je nu nieuwkomer bent of oude rot, THPS gaat smaken naar meer.

Trailer Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2