Zo’n zeven jaar geleden blies The Last Of Us de wereld compleet omver. Tientallen prijzen, uitzinnige recensies en torenhoge verkoopcijfers. Na lang wachten komt ontwikkelaar Naugthy Dog eindelijk met The Last Of Us Part 2. De verwachtingen zijn hooggespannen en de grote vraag is of het vervolg deze zal kunnen waarmaken. Volgende week verschijnt de game voor het grote publiek, maar JFK mocht al een kijkje nemen.

Joel en Ellie

Mocht je niet bekend zijn met The Last Of Us, een kleine recap. Het verhaal speelt zich af in 2033. Zo’n twintig jaar na de uitbraak van een mysterieus virus dat mensen veranderd in zombies. De meerderheid van de bevolking is inmiddels ten prooi gevallen aan de infectie en de overlevers wonen in een post-apocalyptische wereld. Het eerste deel focust zich voornamelijk op Joel die de jonge Ellie veilig naar de andere kant van Amerika moet zien te loodsen. Vijf jaar na het eindigen van The Last Of Us begint Part 2.

Ditmaal ligt de focus van het verhaal op Ellie. De twee zijn neergestreken in Jackson, Wyoming, en hebben daar een leven opgebouwd. Zonder al teveel weg te geven aan de mensen die het eerste deel links hebben laten liggen. Ellie is zich nog steeds niet bewust van de gebeurtenissen die zich aan het eind van The Last Of Us hebben afgespeeld. Dat geheim vormt de basis voor het begin van de game. Zoals je merkt kunnen we niet te veel verklappen verhaaltechnisch, aangezien Part 2 pas volgende week verschijnt en we ons uiteraard moeten houden aan strenge regels met betrekking tot spoilers.

Levensecht

Laten we dus vooral kijken naar hoe The Last Of Us Part 2 eruit ziet, want dat is werkelijk weer adembenemend. Zelfs nu we de afgelopen jaren ontzetten verwend zijn met prachtige games. Misschien dat we er inmiddels zelfs aan gewend zijn geraakt dat alles er levensecht uitziet, maar we vinden dat we het toch moeten benoemen. Zeker in grotere steden heb je echt het gevoel een complete wereld in te stappen. Het lopen kan er soms nog een klein beetje ongemakkelijk uitzien, maar voor de rest is het alsof je een film aan het kijken bent.

De film die je aan het spelen bent is echter wel bij vlagen doodeng. Misschien ligt het aan ons, maar soms is het gewoon even teveel. Niet alleen zombies die opeens achter je vandaan komen, maar ook mensen waar je voor moet wegrennen, verstoppen of juist de confrontatie mee aan moet. Het kan soms wat ongemakkelijk aanvoelen. Zeker als je denkt het spel te gaan spelen ter ontspanning. Nou, daar kunnen we alvast uit de droom helpen. Je zet de PlayStation gestresster uit dan je ‘m aan hebt gezet. Leuk is anders.

We moeten ook een andere kanttekening plaatsen, want waar The Last Of Us in 2013 compleet uniek was in zijn soort. Ligt dat in 2020 anders. Graphics zijn over de gehele linie verbeterd en ook het genre van de filmische games staat inmiddels bol van geweldige titels. We zeggen niet dat het minder is, maar we zijn gewend geraakt aan een betere kwaliteit. Waar je in een Red Dead Redemption of Death Stranding tot op zekere hoogte kunt doen wat je wilt, is The Last Of Us meer in een vaste mal gegoten. Er is weinig sprake van keuzevrijheid. Je moet de puzzel oplossen zoals de makers willen dat je ‘m oplost, anders lukt het simpelweg niet. Als je dat niet gewend bent moet je er even inkomen en het kan soms zorgen voor frustratie.

We zijn enthousiast, maar niet helemaal overtuigd. Al kan dat ook komen omdat we het spel hebben gespeeld met enige tijdsdruk. The Last Of Us Part 2 kijkt misschien als een film, maar het is waarschijnlijk beter om te spelen als een serie. Je moet niet gaan zitten voor een avondje keihard gamen, want je bent ook gewoon een verhaal aan het beleven. Ga niet zitten voor het verhaal, anders kan het oplossen van puzzels en het uitmoorden van zombies voelen als een oponthoud. Dus, neem vooral de tijd en pauzeer tussendoor. Soms zijn de moorden die je pleegt gewoon net een tandje teveel om uren achter elkaar mee door te gaan.

The Last Of Us Part 2 verschijnt op vrijdag 19 juni 2020 exclusief voor Playstation 4.

Trailer The Last Of Us Part 2