Diehard Star Wars-fans zullen een kort nachtje hebben van dinsdag op woensdag. Om klokslag 3 uur ‘s nachts staan de eerste twee afleveringen van de nieuwe spinoff Ahsoka op Disney+. Maar maakt de serie de verwachtingen waar? De eerste recensies van Ahsoka druppelen binnen en die zijn behoorlijk positief.

De serie Ahsoka draait om het personage Ahsoka Tano. Ze wordt geïntroduceerd als padawan van Anakin Skywalker in de animatieserie Star Wars: The Clone Wars en speelt een belangrijke rol in de latere animatieserie Star Wars Rebels. Ahsoka duikt voor het eerst op als live action personage in het tweede seizoen van The Mandalorian, als ze Din Djarin en Grogu op weg helpt om Luke Skywalker te vinden.

Rosario Dawson is de actrice die Ahsoka Tano speelde in The Mandalorian en zij speelt ook de hoofdrol in dit nieuwe Star Wars-vehikel dat zich volledig rond haar personage centreert. De serie speelt zich af vlak na de val van het keizerrijk (dus na Return of the Jedi, het zesde deel in de filmserie), het tijdvak waarin ook The Mandalorian zich afspeelt.

Eerste recensies Ahsoka

De eerste critici hebben de eerste twee afleveringen inmiddels kunnen kijken en concluderen dat het verhaal zich nog het meest openbaart als vervolg op Star Wars Rebels. Megan O’Keefe van Decider schrijft: ‘Dave Filoni (regisseur, red.) brengt zijn rebels prachtig tot leven via een verhaal dat mythologie, magie en lore omarmt op een manier die fans van bijvoorbeeld Andor zou kunnen afschrikken. Het tempo ligt lager dan verwacht, maar boeit nog steeds.’

Mark Cassidy van ComicBookMovie.com stelt dat de eerste twee afleveringen van de serie inderdaad voelen als ‘Star Wars Rebels seizoen 5’. ‘Dat is goed nieuws voor fans, maar anderen zouden daardoor zich een beetje verloren kunnen voelen.’

Waar iedere criticus het nu al over eens is, is dat Rosario Dawson een topprestatie levert. Cassidy schrijft hierover: ‘Rosario Dawson zet een perfecte Ahsoka neer.’ Lauren LaMagna van Next Best Picture stelt: ‘Rosario Dawson voelt zich helemaal thuis in haar versie van het personage.’ Ook andere actrices en acteurs kunnen rekenen op de nodige spreekwoordelijke veren.

Eén groot verhaal

Veel journalisten stellen dat in ieder geval de eerste twee afleveringen doen lijken alsof Ahsoka echt draait om het vertellen van één groot verhaal. Zijsprongetjes en fillers lijken er niet te zijn in deze serie. ‘Ik ben onder de indruk van de actie en hoe alles draait om het verhaal’, schrijft Steven Weintraub van Collider. ‘Ik zou de rest van het seizoen ook het liefst willen kijken in de bioscoop.’

Volgens LaughingPlace.com is Ahsoka zo’n beetje alles waar Star Wars-fans op kunnen hopen. ‘Maar hetgeen ik het meest waardeer is het tempo waarin het verhaal wordt verteld. Scènes krijgen de tijd om zich op organische wijze te ontwikkelen, in plaats van dat ze voorbij razen in een snelle edit.’

Ten slotte schrijft Atom: ‘Dit is een Star Wars gamechanger. Ahsoka streeft Andor voorbij en zal awards gaan winnen. Geweldige cameo’s, epische actie en prachtige visuals waardoor je zit te soppen in je broek.’ Oké, duidelijk!