FIFA leeft weer. Na jaren vol tevergeefse ontwikkelingen heeft EA Sports dit maal beter geluisterd naar de wensen van de community. Mede daardoor gaat er morgen eindelijk weer een ouderwets goede FIFA over de toonbank.

FIFA Ultimate Teams is (natuurlijk) terug

Zoals elk jaar besteedt EA de meeste tijd aan Ultimate Teams (FUT). Met succes. Het hele menu is op de schop gegaan. Dat is even wennen, maar het werkt goed en ziet er beter uit dan vorige menu’s. De vrij nutteloze doelstellingen uit eerdere FIFA’s zijn verdwenen en daar is de optie ‘seizoenen en doelstellingen’ voor in de plaats gekomen. Een overzichtelijk scherm waarin vier categorieën zijn gehuisvest: seizoenvoortgang, seizoendoelstellingen, mijlpalen en basis. De doelstellingen zijn slechts voor een bepaalde tijd beschikbaar. Door deze simpele aanpassingen wordt het voor de speler uitdagender om de doelen te halen en het spel te blijven spelen.

Neem het op tegen jouw vrienden

De makers hebben ook gedacht aan je vrienden, als je die nog hebt tenminste, na al die uren eenzaam op jouw kamer achter de console. Het nieuwe vriendschappelijke FUT kent verschillende modi om het  tegen elkaar op te nemen: veldheer, geluksbal, wissels en teamgeest. Daarnaast zijn ook de spelmogelijkheden uit FIFA 19 overgekomen. Het mooiste van deze game-modes is dat de wedstrijden niet bij de record worden opgeteld, geen contracten kosten en de condities van de spelers niet veranderd.

FIFA 20

Evert en Youri, bedankt!

Misschien wel de meest opvallende verandering is het nieuw commentator team. We danken Evert ten Napel en Youri Mulder voor hun bewezen diensten, maar wat waren we toe aan wat nieuws. Eindelijk geen ‘die verdediging is zo lek als een mandje’ of ‘dit is toch geen rugbyveld’ meer. Nee, in plaats daarvan krijg je een hele boel kabaal die door Jeroen Grueter hier en daar wordt afgeremd. Of je nu van Sierd de Vos houdt of niet, het werd na vijftien jaar wel eens tijd voor verandering. Een tipje tussendoor: speel eens met Atletico Madrid, and you’ll see what happens.

Terug naar de roots van het voetbal

Als je al wat langer meegaat in de FIFA-scene, heb je vast een keer FIFA Street gespeeld. De eerste kwam uit in 2005 voor de Nintendo GameCube, PlayStation 2 en Xbox. Een spel dat nog echt aanvoelde als een spel en niet gebaseerd was op de realiteit. Een gewaagde zet van EA om FIFA Street te herintroduceren. De nieuwe naam bekt in ieder geval lekker: Volta. De vervanger van de toch ietwat tegenvallende Journey zou zomaar eens een sterke concurrent kunnen zijn voor FUT. In het begin zal het waarschijnlijk nog overschaduwd worden, maar in de verloop van tijd zou Volta kunnen uitgroeien tot een van de hoekstenen van de FIFA-franchise.

FIFA 20

Snel, soepel en realistisch spelen

Gameplay blijft het belangrijkste onderdeel van een spel en wij zijn tevreden. Simpele doelpunten uit voorzetten, zoals in FIFA 19, zijn verleden tijd. Het is weer tijd om te voetballen. Maar juich niet te vroeg. EA heeft er een handje van om een aantal weken na uitgave, de gameplay te updaten en deze totaal om te gooien. Dus vragen we heel lief; ‘Please EA, laat het zoals het nu is’. Snel, soepel en realistisch. Zoals FIFA hoort te zijn. Het is weer het spel geworden dat je na het eten aanzet, even later op de klok kijkt en ziet dat het vier uur ’s nachts is. Zo hoort FIFA te zijn.

FIFA 20

We zijn zeer tevreden over de nieuwe FIFA 20, maar er moet ook slecht nieuws zijn. We blijven Nederlanders. Hoewel EA goed heeft geluisterd naar de community, hebben ze nog steeds twee ondergeschoven kindjes: carrière en profclubs.

Al vanaf het PS3/Xbox 360 tijdperk vraagt de community om veranderingen in de carrière modus. Maar helaas. Ook dit jaar zijn de aanpassing nihil. Zo kan je nu bijvoorbeeld spelers vastleggen in een restaurant. Nou, nou EA, wie wil dat nou niet? Ook kan je de trainer een apart hoedje op zetten, wat ons vooral doet denken aan de Sims. Ook is het mogelijk om te mailen met jouw spelers en om het moraal hoog te houden. Tsja… Voor profclubs geldt eigenlijk hetzelfde. Een game-mode met veel potentie die, als EA er zijn licht op laat schijnen, serieus zou kunnen exploderen. Maar helaas, het enige dat echt veranderd is, is dat je meer mogelijkheden hebt bij het creëren van een avatar.

Het is een top spel met veel verbeteringen, maar je moet altijd kritisch blijven natuurlijk. Wij bereiden ons alvast voor op vele slapeloze nachten. Zin in!

Trailer FIFA 20

(Beeld: EA Sports)