Na de GameCube zwaaide Nintendo de conventionele gameconsole uit en kwam keer op keer met iets unieks. De Nintendo DS had maar liefst twee schermen, waarvan één een aanraakscherm was. De Nintendo Wii was helemaal revolutionair met zijn bewegingscontrollers. De Switch, hoewel het zowel een handheld als een console voor het grote scherm is, lijkt wat conventioneel. Met het nieuwe Nintendo Ring Fit Adventure bewijst de kleine console dat het ontzettend veelzijdig is.

De werking is geniaal in zijn simpliciteit. Ring Fit Adventure komt met twee accessoires. Een beenband, waar je één joycon (het kleine controllertje) in doet en een soort hoepel waar een tweede controller in vast klikt. Het kan dus niet met de nieuwe Switch Lite, helaas. Deze hoepel kun je induwen of uit elkaar trekken en de controller registreert de beweging, net als de beenband dat doet. Je neemt vervolgens plaats voor je televisie en het avontuur kan beginnen. Trek wel even sportkleding aan – je gaat zweten.

Deze kleren mogen straks de was in

Jij speelt een fitnessheld die het opneemt tegen een anabolendraak in een dun hemdje en met serieuze roid-rage. Logisch. Eerst moet je een stuk lopen door het level, dit doe je door op de plek te joggen of snelle squats te maken. Later zul je bijvoorbeeld ook moeten roeien. De beenband registreert de beweging. Voor trappen moet je bijvoorbeeld je benen hoger tillen en zogenoemde leg-ups doen. De hoepel duw je in elkaar om energie te schieten en je trekt aan de hoepel om dingen naar je toe te trekken, bijvoorbeeld muntjes. Naar beneden mikken en samendrukken zorgt voor een sprong.

Deze draak heeft een partij hard zitten scoopen…

Dat virtueel rennen verbrandt al wat calorieën. Leuk wordt het als je een vijand tegenkomt. Hoe je die verslaat? Fitnessgevechten, uiteraard. Je verslaat ze door fitnessoefeningen te doen. Hoe sterker de vijand, hoe meer oefeningen er vereist zijn. In totaal zijn er veertig oefeningen. Beetje hetzelfde als die groepslessen waarvoor je vriendin je weleens probeerde te verleiden. De basis is squatten, op de grond zitten en benen intrekken, een yoga-oefening en bijvoorbeeld de band boven je hoofd houden en daar samendrukken. Hier komen allerlei oefeningen bij.

Gaan we hier flauwe grappen over maken? Nee.

Ring Fit Adventure en de accessoires zijn tamelijk geniaal bedacht, de controllers registreren je beweging bijzonder goed. En voor wie met name in het krachthonk van de sportschool hangt, kan het nog best pittig zijn. De Switch doet dingen die je niet voor mogelijk hield van de kleine console. De infraroodcamera in de controller dient bijvoorbeeld als hartslag meter, geniaal. Omdat je twee joycons hebt (een op je been, een in de band), kun je slecht valsspelen door bijvoorbeeld lafjes de band op en neer te bewegen met squatten – de beencontroller houdt je in de gaten.

Doe de oefeningen goed en je gaat Super Saiyan

Je traint borst, schouders, rug, benen en buik. Biceps en triceps pak je in mindere mate. Nog belangrijker: Ring Fit Adventure is leuk om te doen. Zo is de kans aanwezig dat je het een stuk vaker gaat gebruiken dan een gemiddeld fitnessabonnement. Zeker voor wie de groepslessen in de sportschool maar saai vindt, is dit een uitkomt om toch wat conditietraining in het krachttrainingsschema te brengen.

Nintendo Ring Fit Adventure