Het is misschien niet de meest stijlvolle smartwatch op de markt, maar het is wel degelijk een van de populairste. Elke generatie van de Apple Watch hebben we wel even gedragen sinds z’n debuut vijf jaar geleden. Inmiddels zijn we bij de zesde generatie aanbeland met telkens nieuwe functionaliteiten en kleine veranderingen aan het design. De nieuwe gezondheidsfeatures van de Apple Watch Series 6 maken ‘m dé allrounder.

Want dat is toch wel weer zo. Als je zoekt naar een goede allround en extreem functionele smartwatch, dan blijft de Apple Watch voor ons de enige keuze. Niet één andere wearable heeft zo’n uitgebreide lijst aan features en is zo intuïtief te gebruiken. De Series 6 is er in een 40 mm-uitvoering (429 euro) en één van 44 mm (459 euro). Naast het aloude spacegrey, goud en zilver heb je nu ook de keuze uit blauw en rood als kastkleur. Een veelkleurige gevlochten band voegt zich nu ook bij het assortiment.

Apple Watch Series 6

Het nieuwe zit ‘m natuurlijk vooral vanbinnen. Nieuw is de hoogtemeter die altijd aan staat en de processor heeft ook weer een boost gekregen. Wat de meeste aandacht verdient is het gezondheidsaspect. Behalve je hartslag en hartritme, kun je nu ook je zuurstofgehalte van je bloed meten. Een belangrijke indicator van je algemene gezondheid, staat ook wel bekend als saturatie. Dit kan handmatig, maar de Apple Watch Series 6 doet dit ook de gehele dag voor je. Natuurlijk pretendeert Apple niet ineens een volwaardig medisch instrument te zijn, maar als je langere tijd matige resultaten behaalt, dan kan het een indicatie zijn dat je even langs de huisarts moet.

Batterijduur en opladen

Ook handig blijft het always on scherm. Met de Series 6 is ‘ie twee keer zo scherp als bij de vorige versie en zeker buiten helpt dit enorm bij de leesbaarheid. Sleep tracking  heb je nu ook en dat kost wel wat, gemiddeld per nacht zo’n 10 tot 12 procent van je batterij. Terwijl een sportsessie van een half uur zo’n vier procent kost. Handig is dan weer dat snel laden lukt in minder dan een uur naar 80 procent. Helemaal vol duurt zo’n anderhalf uur. De batterij is dit keer weer iets beter en gaat in theorie tussen de 36 en 48 uur mee.

Apple Watch Series 6

De gezondheidsfeatures werken goed, verwacht alleen niet teveel precisie. Je komt een heel eind, maar voor extreme precisie moet je toch een toegewijde gadget kopen. Sleep tracking valt helaas wat tegen en is wat te algemeen voor ons. Hopelijk brengt een update hierin verandering.

Een schokkend verschil met de Series 5? Nee, dat niet, maar het is nog steeds de beste smartwatch op de markt. Zeker in combinatie met een iPhone. De integratie is zo vloeiend en snel, waar concurrenten dat minder hebben. Zo futuristisch als de eerste voelt de Apple Watch Series 6 niet aan, maar dat maakt niet uit. Als het werkt, dan werkt het. En hoe.

Meer lezen? Check ook onze andere artikelen over smartwatches of Apple artikelen.