Challengers draait nu in de bioscoop. De langverwachte nieuwe film van de Italiaanse regisseur Luca Guadagnino, bekend van Call Me by Your Name en Bones and All, is een heerlijke adrenaline rush met een banger van een soundtrack. Het is een gewaagde film die alle juiste snaren raakt. Of in dit geval: alleen maar ‘winners’ slaat.

Na de laatste scène moet je naar alle waarschijnlijkheid even op adem komen. Challengers is zo’n type film waar je blijft zitten tijdens de aftiteling, omdat je nog niet direct kunt opstaan. Je brein draait overuren en je zit op het puntje van je stoel. ‘Wat heb ik net gezien?’ Nou, misschien wel de magnus opus van de heer Guadagnino. Sta je eenmaal op – of vraagt de bioscoopmedewerker je om de zaal te verlaten – dan heb je behoefte om te sporten of even flink te dansen in een nachtclub. Een ding is in ieder geval zeker: na het zien van Challengers kun je niet meteen naar huis en je bed induiken. Je energielevel is hier veel te hoog voor.

Een verleidingskunstenaar

Regisseur Luca Guadagnino bewijst opnieuw een verleidingskunstenaar te zijn en zet in zijn nieuwe film alles op alles. Zijn wapens dit keer: Zendaya, Josh O’Conner en Mike Faist. En eigenlijk is de pulserende soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ros de vierde grote hoofdrolspeler in deze levendige film. Oh, en het gaat uiteraard ook een beetje over tennis. Challengers is namelijk opgebouwd rondom één geladen potje tennis.

Over Challengers

In Challengers volg je Tashi Duncan (Zendaya), een voormalig tenniswonder dat coach is geworden na een carrière-eindigende blessure. Tashi is getrouwd met Art Donaldson (Mike Faist), een proftenniser die door de hand van Tashi een meervoudig Grand Slam-winnaar is geworden. Art is aan het eind van zijn Latijn en is verschrikkelijk uit vorm. Tashi wil haar man motiveren, en deels vernederen, en daarom schrijft zij hem in voor een ‘Challenger’-evenement. Een toernooi dichtbij het laagste niveau van een proftoernooi.

Dit lijkt een slim plan te zijn, maar dan krijgt alles een onverwachte wending. Art moet het in de finale van dit toernooi opnemen tegen Patrick Zweig (Josh O’Connor), zijn voormalige beste vriend en Tashi’s ex-vriend. Terwijl hun verleden en heden met elkaar botsen – getoond door fraai geknipte flashbacks – en de spanningen hoog oplopen, moet Tashi zichzelf afvragen wat het gaat kosten om te winnen. Challengers is een gedreven driehoeksliefdesdrama.

Een adembenemde finale

Met Challengers verklaart Luca Guadagnino de liefde aan de complexiteit van liefde. Tashi zegt in de film: ‘Tennis is een relatie.’ En als kijker heb je het gevoel alsof je een relatie hebt met deze film. Je wordt meegesleurd in een zenuwslopend, intens verhaal over strijd, lust, jaloezie en woede. De finale van de film – met prachtige shots van onder de tennisbaan – maken je zo ‘hyped’ dat je meteen een tennisracket koopt. Ook heb je nog nooit zoveel zweet gezien op het grote witte doek. Challengers is de perfecte motivator om te gaan sporten. Na het zien van deze film kun je direct werken aan die summer body.

Challengers is een absoluut meesterwerk en MOET je in de bioscoop bewonderen. Bekijk de trailer hieronder.