We zullen eerlijk toegeven dat – net als vissen, trouwens – een potje golf niet het eerste is waar we aan denken als we een potje willen gamen. We hadden dan ook niet ’s werelds hoogste verwachtingen van Mario Golf Super Rush voor de Nintendo Switch. Maar eerlijk is eerlijk: in een weekendje met de neefjes over de vloer, was het toch een ware hit. En we leerden zowaar iets over golf tijdens het spelen.

Je weet nooit wanneer je in je leven mee moet babbelen over golf. Misschien ben je op een netwerkborrel of is de klant die je moet paaien fervent golfer. Het grappige is dat je best wat oppikt over golfen als je Mario Golf speelt. Bijvoorbeeld over de verschillende golfclubs of wat een Birdie is, of een Bogey. De juiste swing gaat het spel je niet leren, maar de algehele opzet van het spel wordt snel duidelijk.

Het slaan van de bal in Mario Golf

Mario Golf maakt goed gebruik van de bewegingssensor in de Joycon-controller van de Switch. Je houdt een enkele controller vast als een golfclub (dus naar beneden gericht) en met een goede zwaai mep je de bal over het veld. Aan het begin is het goed zoeken naar de juiste houding, maar als je het eenmaal doorhebt, werkt het prettig. Bij het putten kun je een zacht tikje geven en als je aan het begin van de koers staat met je driver (kijk ons eens de juiste termen gebruiken) kun je flink uithalen. Kijk wel even uit voor omstanders en de bloemenvaas.

Mocht je niet de ruimte hebben om uit te halen of gewoon even op de bank willen zitten, dan kun je het spel ook gewoon spelen met de knopjes. Het is minder leuk, maar eigenlijk speelt het net iets beter. Met de knoppen kun je de slagkracht veel beter doseren waardoor je de bal in minder slagen in de hole kunt mikken – en dat is wel wat je wilt. Het voordeel is dat iedereen of de knoppen gebruikt of zwaait – dus iedereen heeft dezelfde moeilijkheidsgraad.

Avontuurmodus

Naast voor de televisie staan zwaaien met de Joycon, kun je ook de avontuurmodus spelen. Hierbij loop je rond in een soort Pokémon-achtige setting waarbij je tussen de Mario-figuren van grasveld naar grasveld loopt om een balletje te slaan. Geen meeslepend verhaal, maar het is een leuke toevoeging voor als je eventjes niemand hebt om mee te spelen. Misschien sowieso meer een feature voor je jongere broertje of zusje.

Al met al hebben we ons bijzonder goed vermaakt met Mario Golf. De controls werken goed en het spel is leuk voor jong en oud. De levels zijn kleurrijk en mooi ontworpen, plus het is altijd leuk om met je favoriete Nintendo-karakters te spelen. Het is wel een spel dat uitblinkt in gezelschappen, dus als je niemand hebt om mee te spelen, is het misschien niet een spel dat lang blijft boeien.

Trailer Mario Golf Super Rush