Als je geen gamer was, dan heeft de lockdown daar waarschijnlijk verandering in gebracht. De Nintendo Switch was het afgelopen jaar niet aan te slepen met hits als Animal Crossing en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Onlangs verscheen een nieuw avontuur voor de handheld: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury. Het ouderwetse Gameboy gevoel met een moderne twist, ook te spelen als (online) multiplayer. JFK heeft getest of dit hét medicijn is tegen de verveling.

Super Mario 3D World

Zodra je de game aanzet weet je eigenlijk al wat er gaat gebeuren, een beetje zoals een slechte romcom. Er wordt een prinses – in dit geval een fee – meegenomen door Bowser en Mario moet haar gaan redden. Baan je een weg door de levels, verzamel sterren en aan het eind van elke zone versla je de eindbaas. Het bekende principe dat we inmiddels alweer 35 jaar kennen van onze vrienden van Nintendo. Toch weet Super Mario 3D World er weer een nieuwe draai aan te geven waardoor het toch weer leuk is om het erbij te pakken. Door middel van speciale power-ups en de multiplayer-modus bijvoorbeeld.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Verwacht alleen niet dat je jezelf gaat amuseren. Tenminste, niet als je Nintendo Switch skills een beetje te wensen overlaat, zoals bij ons het geval is. Er is namelijk flink wat gescholden tijdens het spelen van Super Mario 3D World. Wat helemaal niet meehelpt is als je partner zonder enige problemen het level haalt waar je al vijf keer bent doodgegaan. De multiplayer modus is het antwoord voor deze problemen, maar dan moet je weer een goed team zijn onder hoge stress. Wees gewaarschuwd.

Bowser’s Fury

De naam van de tweede game klinkt een stuk heftiger dan het is. Bowser’s Fury is een soort speelplaats waar de speciale krachten van Mario – die ook voorkomen in Super Mario 3D World – helemaal tot hun recht komen. Er zijn geen levels, maar meer zones waar je specifieke opdrachten moet volbrengen. De bijzondere power-ups spelen daarin een belangrijke rol, maar de kattenvorm is toch wel de meest essentiële kracht. Het eiland is niet voor niets bezaaid met katten met als doel vijftig ‘zonnetjes’ te verzamelen.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Klinkt niet echt heftig toch? Eens in de zoveel tijd heeft Bowser een slecht moment waarop de gigantische schildpad uit de oceaan verschijnt en vuurballen begint te spuwen. Zoonlief Bowser Jr. schakelt dan ook jouw hulp in om zijn vader tot bedaren te brengen. Het geeft net even de extra lading zodat je niet helemaal het gevoel hebt in de droom van ieder kattenvrouwtje belandt bent. Toch is Bowser’s Fury misschien wel onze favoriet van de twee. Juist omdat de grote speeltuin zoveel vrijheid biedt en de nadruk ligt op de speciale krachten van Mario. Heb je het bovendien een keer gespeeld, dan kan je gewoon weer opnieuw beginnen, maar wel net een stapje moeilijker.

Eigenlijk is Super Mario 3D World gewoon Mario zoals we hem al jaren kennen. Het ideale spel om er even bij te pakken voor een paar levels en vervolgens weer weg te leggen als het weer eens niet lukt. Nu moeten we er wel bij zeggen dat het alweer even geleden was sinds we een Super Mario-game hadden gespeeld en we de Wii U compleet hebben overgeslagen. Aangezien er de afgelopen tijd nogal veel games zijn verschenen met de Italiaanse loodgieter in de hoofdrol kunnen we ons enigszins voorstellen dat je even klaar met hem kunt zijn. Maar daarom is Bowser’s Fury een fijne extra dimensie. Helemaal aangezien je beide spellen als multiplayer kunt spelen. Wel zo gezellig als je samen in lockdown zit.

Trailer Super Mario 3D World + Bowser’s Fury