Het is alweer even geleden dat we fatsoenlijk in een X-wing of Tie Fighter konden stappen. Oude klassiekers zoals X-wing-alliance waren een genot om te spelen. Natuurlijk was er in Battlefront 2 ook de mogelijkheid om de ruimte onveilig te maken, maar het was goed te merken dat de focus daar lag op gevechten waar je met beide benen op de grond stond. Nu is er eindelijk Star Wars: Squadrons voor de echte ruimtegevechten.

Als je de game opstart, beland je na een snel customization menu direct in de campaign van de game, die begint met een lesje ruimteschip beheersen. Dit klinkt misschien als een vervelende verplichte tutorial die je niet kan skippen, maar in dit geval is een vlieglesje zeker geen overbodige luxe. Star Wars: Squadrons doet een aantal dingen vrij anders dan je gewend bent. Zo is er de mogelijkheid om het vermogen met een druk op de knop te verdelen tussen de motoren, je wapens of – als je met de New Republic speelt – de schilden. Ook het vliegen en richten moet je even onder de knie krijgen. Let dus even goed op tijdens het begin van de game. Vertrouw ons: je wordt er echt een betere piloot van.

Ook al worden veel dingen nogal anders gedaan in deze game, de controles voelen vrij intuïtief waardoor je jouw starfighter zo onder de knie hebt. Maar onder de knie hebben is natuurlijk wel iets anders dan goed kunnen vliegen. Vooral in de online multiplayer merk je dat je wel echt een beetje talent moet hebben om je tegenstanders te slim af te zijn. En zoals met veel multiplayer-games zijn er altijd 14 jarige jochies die je finaal in de pan hakken.

Eindoordeel Star Wars: Squadrons

De game kost 39,99 en daar zit misschien ook gelijk het enige kritiekpuntje. De gameplay is geweldig, maar de lagere prijs kun je wel merken in de manier waarop de campaign is opgebouwd en de wat beperkte opties in multiplayer. EA heeft met deze game een geweldig concept in handen, en als ze een keer iets uit moeten buiten met een hogere prijs, doen ze het niet. De game is zeker een aanrader, maar wat ons betreft had er net wat meer en uitgewerkte content in mogen zitten. Desnoods met een hogere prijs.

Dat neemt niet weg dat Star Wars: Squadrons zeker een aanrader is als je wilt ervaren hoe een piloot in de New Republic of de Empire zich zal voelen. Het voelt net alsof je echt in de cockpit zit. Met VR neemt dit realisme nog meer toe. En laat vooral EA hiervan leren. Dit is hoe we Star Wars-games willen zien.