‘Ooit zou ik nog weleens een dikke game-pc willen bouwen’, is wat een hoop mensen al een tijdje roepen. Misschien zijn het de huidige prijzen van computeronderdelen, het feit dat je al een PlayStation hebt staan of omdat je geen tijd hebt om je te verdiepen in wat je nou in hemelsnaam moet kopen, maar het komt er in ieder geval niet van. Misschien is deze kleine ROG Ally dan een uitkomst.

Het is een handheld-gamecomputer waarmee je alle games kunt spelen die je normaal op een pc zou draaien. Hij kost een stuk minder dan een volledige pc én je hoeft je partner er niet van te overtuigen waarom je zo’n ding met gekleurde lichtjes onder het bureau moet zetten. Is deze ROG Ally dan de juiste keuze voor de casual gamer?

Wat is de ROG Ally eigenlijk?

Om te zien is de ROG Ally een soort Nintendo Switch op krachtvoer; hij is net wat dikker, groter en zwaarder. En wie toch een beetje gamerpunten wil scoren; zit er RGB-verlichting om de gameknuppeltjes. De handheld doet geen enkele moeite om te verbergen dat het een Windowsmachine is. Het installatiescherm van Microsoft is de deurwacht, inclusief de vragen of je ook niet Microsoft Office wilt installeren.

In tegenstelling tot een console, ben je niet met één update klaar. Je moet Windows updaten, maar ook alle drivers nog een keer, plus nog wat eigen software van ROG. Je bent wel eventjes onderweg. Het is wat omslachtiger dan een Nintendo, maar daartegenover staat dat je veel meer opties hebt.

Is het een concurrent van een volwaardige game-pc?

Maar als je voor 600 euro een volledige game-pc in een handheld kunt proppen, waarom zijn er in hemelsnaam nog mensen die zo’n bakbeest van een pc neerzetten? Een deel van het antwoord zit hem in het schermpje. Waar een gamepc genoeg rekenkracht moet hebben om een 34-inch scherm op weten-wij-hoeveel pixels moet draaien, moet de ROG Ally in principe alleen het kleine schermpje tonen.

Daardoor kan de resolutie omlaag en omdat je op zo’n klein scherm toch niet alle details meekrijgt, kunnen de instellingen eventueel ook wat omlaag. Verwacht niet dat je de nieuwste games op de allerbeste instellingen kunt spelen, maar we richten deze review dan ook meer op de casual gamer.

Toetsenbord en muis

Overigens kun je de ROG Ally gewoon op een scherm aansluiten en een toetsenbord en muis gebruiken. Dan werkt de handheld exact hetzelfde als een normale pc en zou je gewoon je mailtjes kunnen beantwoorden, als je dat zou willen. Stiekem was dat ook onze insteek: de ROG Ally als soort desktop gebruiken om wat games te spelen die niet op de bekende consoles te spelen zijn of gewoon beter spelen met een muis. Dan is het wat ons betreft een volwaardig alternatief voor de gamepc.

Tegen alle verwachtingen in, gaat dit heel aardig. Natuurlijk, je draait niet alles op volle instellingen, maar zelfs BeamNG kan de ROG gewoon draaien. Iets wat onze laptop niet lukte. Bovendien zijn een hoop Steam-spellen die je niet op de console kunt spelen, niet gericht op graphics. We noemen een Zomboid die een grafische calculator nog zou kunnen draaien. Alleen bij Cities Skylines II moest de ROG Ally de handdoek in de ring gooien, maar we lezen wel meer dat de prestaties van het spel (voor nu) nog wat tegenvallen.

Handheld gamen

Als desktop voor de casual gamer slaagt deze ROG Ally dus zeker, maar tegen onze verwachtingen in, waarderen we de handheld nog het meest als, eh, handheld. Open deuren zijn er om in te trappen. Als je in Steam kijkt naar het lijstje van games die perfect zijn voor de Steam Deck (de concurrent van deze Ally) of simpelweg wat Xbox-games uitkiest, dan krijg je de spellen die lekker wegspelen op de handheld, en dus zonder toetsenbord en muis.

De ROG Ally is perfect om op de bank rustige games als Stanley Parable of Firewatch te spelen terwijl je partner het honderdste seizoen Temptation Island zit te kijken. Zo ben je toch gezellig in de buurt, zonder dat je hersencellen verliest aan de frikandellentelevisie. Zelfs Need for Speed Unbound en Cyberpunk 2077 draaien prima op de Ally.

We durven zelfs dat de ROG Ally onze liefde voor de handheld opnieuw heeft aangewakkerd. Niet om te zeggen dat er geen toffe games op de Nintendo Switch verschijnen, maar op deze handheld kun je (zeker met een emulator) bijna álle games spelen. Er is altijd wel een indiegame voor een paar euro die je nog niet hebt geprobeerd of een grote release die nog op je lijstje stond. En nu kun je al die games ook gewoon in de trein of in het vliegtuig spelen.

Stopcontact in de buurt

Wil je overigens een goede gamesessie houden, zorg dan dat je in de buurt van een stopcontact bent. Als je een game speelt die niet veel rekenkracht vraagt, gaat de Ally wel een paar uur mee, maar verlang je meer, dan gaat het hard met de batterij. Gelukkig heb je tegenwoordig in de auto, trein of in het vliegtuig altijd wel stroom, dus de accu heeft maar korte stukjes te overbruggen.

Dus, de ROG Ally als volwaardige gamepc voor de casual gamer? De meeste games kun je met gekortwiekte graphics goed spelen op een groot scherm. Maar liever gebruik je de ROG Ally als de handheld waar je als kind met een GameBoy Advance van droomde. Eentje waarop je vrijwel elke game bijna overal kunt spelen. Dus ook gezellig op de bank – je partner zal het waarderen.