Een tijdje geleden schreven wij al een review over de bèta van de reboot van Modern Warfare. Nu is de volledige versie beschikbaar, dus hebben we er nog eens een blik op geworpen. Wat vooral opviel in de bèta was dat tactiek veel belangrijker was dan in voorgaande CoD-games. Nieuwe opties op het gebied van interactie met jouw omgeving zorgen voor een betere beleving, dat geldt niet alleen voor de multiplayer modus. Het verhaal van Modern Warfare heeft ook een goede reboot gekregen. Liefhebbers van deze gameserie zullen zeker niet teleurgesteld zijn.

De campaign van de reboot van Modern Warfare mag gerust één van de beste genoemd worden in het genre. Bovenal is het verhaal erg verrassend, er zitten weinig saaie momenten in. Zelfs de momenten die herkenbaar zijn van de originele Modern Warfare, weten je in deze remake toch te verrassen, zodat het niet voelt alsof je de game eerder hebt gespeeld. Activision legt de nadruk op beleving, niet alleen op het gebied van stealth en tactiek, maar ook gevoelsmatig. Dit komt vooral naar voren in een level waarin je speelt als een kind, maar daar gaan we verder niet teveel over verklappen.

Modern Warfare voelt levensecht aan

Eerdere Call of Duty-games zochten de grens op het gebied van moraliteit al wel op. De verwachtingen op dat gebied waren bij veel mensen erg groot voor de reboot van Modern Warfare. Bij de beleving van een oorlogsgebied horen natuurlijk beslissingen die in het grijze gebied liggen. Beslissingen die de grens tussen goed en kwaad totaal naar de achtergrond doen verdwijnen. Hiervan zijn er genoeg te vinden in de campaign. In één scene moet je bijvoorbeeld kiezen of je iemand wel of niet neerschiet, niet wetend of diegene een wapen op gaat pakken of gewoon ongewapend is.

De ‘realism’ modus die je kunt kiezen in de campaign draagt erg bij aan de beleving. Deze gamemode houdt in dat je speelt zonder HUD (de health-bar en munitie zijn verborgen). Het is vergelijkbaar met de ‘veteran’ gamemode, maar dan ook nog zonder HUD. Hierdoor moet je veel beter op jouw omgeving letten om te overleven en te weten waar je heen moet. De cutscenes in de game zijn opgenomen met echte acteurs en dat is duidelijk te zien en te merken. Het voelt soms meer alsof je in een film zit in plaats van een game. Call of Duty was nog nooit zo levensecht!