Geen enkele console kent een breder spectrum aan spellen dan de Nintendo Switch. Je kunt op de kleine alleskunner conventionele platformers krijgen zoals Megaman, een ouderwetse Zelda met het de camera van boven, een heus fitness-spel en aan de andere kant een volledig 3D-spel met een enorme open wereld. Witcher 3 voor de Nintendo Switch behoort tot het laatste genre.

Witcher 3 is niet nieuw, het spel kwam in 2015 al uit voor de Xbox One, PC en PS4. Het spel won meer dan 800 awards voor de enorme open wereld en meeslepende en non-lineaire verhaallijn. In die vier jaar kwamen de makers met zestien gratis extra’s en twee betaalde uitbreidingen. De uitgever prakt het nu allemaal samen in één cartridge en brengt Witcher 3: Complete Edition uit voor de Nintendo Switch. En voor een gangbare adviesprijs (ongeveer 50 piek) heb je dus gegarandeerd al een goede koop.

Gast, was jij dat?

Hoe krijgen ze zoveel spel in zo’n kleine console? Hiervoor moest de maker de graphics iets terugschroeven en de resolutie verlagen van 720p naar 540p. Op het kleine scherm merk je hier vanzelfsprekend minder van dan op het grote scherm, maar een groot scherm wil de grafische kortademigheid meer benadrukken. Onprettig om te zien, durven we Witcher 3 voor de Nintendo Switch niet te noemen. We vinden het nog altijd indrukwekkend wat de handheld wél laat zien. En als je toch van plan bent het spel enkel op te blazen om op een 55-inch televisie te tonen, koop dan het spel voor de andere consoles.

Terug naar het spel. Jij bent Geralt of Rivia, een zogenoemde witcher. Een witcher is iemand die intensieve trainingen is ondergaan en diverse mysterieuze rituelen. Ze bezitten bovenmenselijke krachten en beheersen een lichte vorm van magie. Deze vaardigheden gebruiken ze voornamelijk om op monsters te jagen, in ruil voor geld. Je bent dus een soort ongediertebestrijding, maar dan met woeste grijze manen en twee zwaarden. Eentje van staal voor mensen en eentje van zilver voor monsters. Ook hebben ze een speciaal zintuig die je in het spel gebruikt om bijvoorbeeld verborgen spullen te zoeken of om sporen te volgen.

Je wordt na een korte tutorial in een grote open wereld gedropt met de opdracht om de geliefde van Geralt, een heks met de naam Yennefer, te vinden. Vanaf dit moment kun je doen en laten wat je wilt. Je paard staat op je te wachten om je overal mee naartoe te nemen. Je kunt gelijk aan de slag met de hoofdqueeste, of je gaat eerst een schnabbeltje on the side verrichten. Dorpelingen hebben altijd wel een klusje voor je. Zowel de hoofdqueeste als de secundaire missies los je op met speur- en hakwerk van boefjes en monsters.

Bijna alles wat je doet in primaire verhaallijn en de secundaire, heeft invloed op het verloop van het verhaal. Dat maakt het spel heel bijzonder. We krijgen al hoofdpijn als we nadenken wat voor gigantisch spinnenweb aan verhaallijnen de makers bedacht moeten hebben. Lineair kun je Witcher 3 voor de Switch in ieder geval niet noemen. Liefhebbers van het avonturen-genre moeten dit spel zeker gespeeld hebben. En als het bevalt: binnenkort komt er serie van het spel (of eigenlijk van het boek) op Netflix.

Op zoek naar Zelda. Oh, wacht

Tussen het maken van keuzes door en het speuren, moet er uiteraard een potje geknokt worden. Tijdens de gevechten kun je op twee manieren slaan met je zwaard, aanvallen blokkeren en afketsen en magie gebruiken ter verdedigen en om aan te vallen. De controls werken prima op de Switch, al kun je tijdens gevechten soms het overzicht wat kwijtraken op het kleine scherm. De gevechten in combinatie met het galopperen met een paard door een open wereld maken het spel een soort mix tussen God of War en Red Dead Redemption.

Wat zitten die mensen precies te melken?

Moet je Witcher halen? Zeker. Maar als je ook andere consoles hebt, is het een overweging waard om het volledige grafische spektakel kunnen te ontketenen op de PC, PlayStation of Xbox.