We weten niet precies wat er geconsumeerd is toen Paper Mario The Origami King bedacht is, maar we weten wel dat het krachtig spul was. Een kwaadaardige origami-koning die de platte figuurtjes van de Paper Mario wil omvouwen tot superieure origami – hoe verzin je het? Nintendo is één van de weinig bedrijven ter wereld die dit soort creativiteit bezit, en daar zijn we ontzettend blij mee. Want Paper Mario is een kleurrijk stukje vrolijkheid dat eigenlijk onmisbaar is voor een console als de Nintendo Switch.

Een beetje afhankelijk van wanneer je de laatste Goomba een kopje kleiner maakte, is Paper Mario The Origami King niet het spel dat je gewend bent van de besnorde loodgieter. Rondrennen en het springen op dingen speelt nog altijd een rol, maar de Paper Mario­-serie (die er al twintig jaar is!) is meer een Roll-Playing Game, net als Pokémon. Je hobbelt dus vrij door een wereld, lost puzzels op en raakt verwikkeld in gevechten. Naast je trouwe schoenen, heeft de schattige platte Mario nog een belangrijk wapen: een grote hamer.

Vrolijker wordt het niet

De grote hamer is een belangrijk gereedschap voor het oplossen van puzzels en bijvoorbeeld het vrijspelen van gekreukelde mannetjes. Boefjes beschadigde de wereld en het is de taak van Mario om de scheuren in het papier te repareren? Hoe? Door op werkelijk fabuleuze wijze gekleurde confetti te strooien. Ja echt, alles aan dit spel is vrolijk. Onderweg kom je puzzels tegen die uitdagend genoeg zijn, maar toegankelijk genoeg zodat je jongere neefje het ook kan spelen. In z’n geheel is het spel niet extreem uitdagend, maar dat doet geen afbreuk aan de vermakelijkheid.

De graphics van Paper Mario The Origami King zijn simpel, maar doeltreffend. Waar spellen als Witcher het maximale uit de grafische chip proberen te persen en zo eigenlijk te kort schiet, hebben we bij dit spel meer het idee dat de game samenwerkt met de hardware. Emotie opwekkende vergezichten, fotorealistische reflecties of gedetailleerde haren die dansen in de wind zijn er niet, maar dat is ook niet nodig; de graphics zijn perfect voor dit spel. Nog een voordeel: geen lange laadtijden of momenten dat het spel hapert.

Gevechten in Paper Mario

Als je een Goomba, of wat voor wezen dan ook ziet, raak je verwikkeld in een gevecht waar je om de beurt een aanval mag doen. Bij Paper Mario gaat het net even anders. Mario staat in het midden van vijf ringen, die weer zijn opgesplitst in verschillende vakken. Voordat de eerste klap van de hamer valt (en wees gerust, je mag nog altijd springen op de Goomba’s), moet je met een draai aan de ring de vijanden rangschikken. Door ze bijvoorbeeld op een rij van vier te zetten, kun je ze met één sprong-aanval pakken. Door ze twee aan twee te zetten, kun je vier vijanden slaan met je hamer.

De manier van vechten is leuk bedacht, maar lijkt aanvankelijk net iets te simpel. Na tien gevechten heb je het trucje door en ontbreekt de uitdaging. Geen zorgen: de puzzel aan de start van het gevecht wordt lastiger naarmate het spel vordert. Bovendien zijn de meeste gevechten snel voorbij en het is lekker muntjes verdienen. Er zijn overigens ook grotere vijanden die je tijdens het lopen in de wereld kunt slaan met je hamer – leuk voor de afwisseling.

Voor wie is Paper Mario The Origami King?

We moeten eerlijk bekennen nooit heel veel Mario-spellen gespeeld te hebben, en wij vinden dit uiterst vermakelijk. Qua uitdaging zal het voor iedereen leuk zijn om te spelen, en we gokken dat er niemand is die niet vrolijk zal worden van de kleurrijke wereld. Dat je nog nooit eerder een Paper Mario gespeeld hebt, maakt niet uit. Ook hoef je geen andere delen gespeeld te hebben om dit spel te waarderen. Aanradertje!