Het lezen van boeken is iets wat we elk jaar weer in ons lijstje van goede voornemens opnemen, maar eigenlijk nooit aan toekomen. Zonde, want er worden prachtige boeken geschreven in Nederland en daarbuiten. Daarom een nieuw voornemen in het midden van het jaar om vaker boeken te lezen én vervolgens te bespreken. Dit maal een geactualiseerde versie van Het is oorlog, maar niemand die het ziet, de bestseller van Huib Modderkolk.

James Bond

Modderkolk is journalist bij De Volkskrant en deed jarenlang diepgaand onderzoek naar de digitale wereld. Hij begon als relatieve leek, toen nog bij NRC Handelsblad, maar beschrijft in het boek hoe hij steeds meer het vertrouwen weet te winnen van bronnen bij de veiligheidsdiensten, security- en cyberspecialisten. Een zo’n specialist is Ronald Prins, voorheen directeur van FOX-IT. Een kleurrijk figuur en een snelle jongen: zijn pasje bij FOX-IT heeft nummer 007. Wie het bedrijf belt en in de wachtrij belandt, krijgt de tune van James Bond te horen. Als hij veertig wordt, organiseren zijn vrienden een feest in James Bond-stijl en wanneer de NSA-affaire losbarst in 2013, kiest hij een e-mailadres dat sprekend lijkt op de directeur van de NSA. Weet je niet meer wat de NSA-affaire inhield, lees dit boek.

In deze herziene editie zijn een nieuw voorwoord toegevoegd en een nieuw hoofdstuk. Het hoofdstuk laat een nieuw onderdeel van de online oorlog zien: het beïnvloeden van het maatschappelijk sentiment. Inmiddels zijn er zo’n 75.000 exemplaren verkocht. Ook zal het dit jaar in Engeland en Duitsland verschijnen en zijn zelf de filmrechten verkocht.

Op de flap staat ter aanbeveling onder andere een citaat van Maxim Februari (‘Modderkolks oorlogsboek leest als een thriller’) en Matthijs van Nieuwkerk (‘Dit is nog beter dan John le Carré, want het is waar’). Beide aanbevelingen kloppen, we hebben het boek in een weekend uitgelezen en dat komt vooral omdat Modderkolk bijna ieder hoofdstuk afsluit met dit type cliffhanger: ‘Wat dat betekent voor de veiligheid, zouden we ervaren na ons tweede bezoek aan Rio de Janeiro’.

Een vraag blijft in het boek helaas onbeantwoord. Modderkolk beschrijft in het begin van het boek hoe hij als NRC-journalist start als leek op dit gebied en opeens is hij werkzaam voor De Volkskrant. Daar willen we nou meer over weten. Voor alle overige vragen hebben we maar een aanbeveling, lees dit boek. De geactualiseerde versie van Het is oorlog, maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk is nu te koop.