Het blije hoofd van Dr. Kawashima’s zweeft al 14 jaar over de schermen van Nintendo-consoles. Gebaseerd op het boek van de dokter over het dagelijks trainen van de hersenen, dat meer dan 2,5 miljoen keer over de toonbank vloog. Omdat telefoons toen nog geen touch screen hadden, was het uniek in zijn soort en een ware sensatie. Bovendien was het een spel voor mensen die misschien niets met de Nintendo hadden. Ook voor de Switch is er nu een Brain Training verschenen.

Al bij het openen van de case proef je de overblijfselen van het Nintendo DS-tijdperk, want bij het spel krijg je een stilus waarmee je dingen op het scherm kunt aantikken of schrijven. Op de bovenkant zit een soort haakje waardoor je zou verwachten dat je hem ergens in de Switch kunt schuiven, maar dat is niet zo. Goed bewaren dus die stilus, want anders raak je hem geheid kwijt. Overigens zijn er genoeg touchscreen-pennen te bestellen op het internet voor een grijpstuiver.  Voor de meeste spellen draai je de Switch een kwartslag, wat ook vrij uniek is.

Brain Training voor de Switch is geen ordinaire kopie van het oude DS-spel. Tuurlijk, in de basis is het hetzelfde spel, maar er zijn toevoegingen gedaan. Uniek voor de Switch is bijvoorbeeld de infrarood-camera in het controllertje, die is precies goed genoeg om het aantal vingers dat je opsteekt te onderscheiden. Of om te zien of je steen, papier of schaar van het gelijknamige spel uitbeeldt. Dat is dan ook een van de spelletjes: je krijgt de opdracht om te winnen of te verliezen door je eigen handen te gebruiken. Voor het eerst – voor zover wij weten – zie je wat de infraroodcamera in de Switch ziet, en dat is best fascinerend. Het werkt doorgaans ook prima.

Bereken jouw hersenleeftijd

Andere oefeningen (spelletjes zijn niet het goede woord) zijn bijvoorbeeld het oplossen van rekensommen, het aantikken van het hoogste getal terwijl je bovenin het scherm een mannetje helpt hordelopen, een Sudoku-oplossen of het tellen van vogeltjes. Het aantal goede antwoorden en de tijd waarin je het doet, bepaalt de score. Eens in de zoveel tijd kun je een reeks van drie opgaven doen om de leeftijd van je hersenen te bepalen. Door je hersenen elke dag te stimuleren, word je behendiger in het oplossen van de oefeningen en zal je mentale leeftijd zakken.

Het is dus de bedoeling dat je Brain Training voor de Switch dagelijks eventjes speelt. Vaak geeft het spel na minder dan 10 minuten al aan dat het welletjes is en dat je de volgende dag weer verder mag gaan. Je kunt overigens zo lang doorspelen als je wilt, maar dan zet de herhaling al snel in. Als je toch nog eventjes door wilt gaan, dan kun je een maatje aantikken en een competitief multiplayerspel doen. Het aanbod hierin is beperkt, en komt eigenlijk altijd neer op wie het snelst bepaalde voorwerpen telt. Dat is oprecht heel leuk om te doen, maar het biedt geen uren vermaak.

We hebben Brain Training voor de Nintendo Switch zo’n twee weken gespeeld en we merkten dat we toch wel elke dag even de handheld pakten, zeker ook omdat we elke dag een stempel wilden hebben van het almachtige zwevende hoofd . Je kunt je afvragen of je anno 2020 een spel van 30 tot 45 euro moet kopen om een dergelijk spel te spelen, aangezien er op de smartphone ook een hoop te vinden is, maar een miskoop zal het allerminst zijn.

Trailer Brain Training voor de Nintendo Switch